در شهرستان های خاتم و مروست اتفاق افتاد:

جلوگیری از اضافه برداشت بیش از 2 میلیون و 350 هزار متر مکعب آب با انجام اقدامات حفاظتی در یک سال گذشته

رئیس اداره منابع آب خاتم و مروست از صرفه جویی بیش از 2 میلیون و 350 هزار متر مکعب آب با انجام اقدامات حفاظتی این اداره در یک سال گذشته خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای یزد، مهدی حیدری رئیس اداره منابع آب خاتم و مروست با اشاره به اهمیت حفظ آبخوان ها گفت: در راستای طرح احیا و تعادل بخشی و با تلاش گروه گشت و بازرسی این اداره، تعداد 45 حلقه چاه غیر مجاز شناسایی شد و همچنین 25 مورد تقلیل منصوبات و کاهش آبدهی چاه های مجاز صورت گرفت که این امر صرفه جویی بیش از 2 میلیون و 350 هزار متر مکعب آب را در یک سال گذشته در پی داشت.

وی با بیان اینکه تعداد 25 حلقه چاه غیر مجاز پر شده است، افزود: با انجام دیگر اقدامات حفاظتی، تعداد 11 مورد ادوات حفاری غیر مجاز توقیف شد و همچنین 41 مورد قطع برق و پلمب منصوبات چاه های مجاز دارای تخلف و 3 مورد کشیدن منصوبات غیر مجاز انجام شد. 

حیدری با اشاره به همکاری خوب دستگاه قضایی و انتظامی این دو شهرستان برای برخورد با متخلفان و متجاوزان به منابع آب زیر زمینی  و سطحی اظهار داشت: این اداره با هرگونه تخلف در زمینه منابع آبی برخورد قانونی و جدی خواهد داشت.

رئیس اداره منابع آب خاتم و مروست با بیان اینکه 219 مورد مجوز برای جبران کاهش آبدهی مجاز چاه های کشاورزی، صنعت و خدمات و شرب صادر شده است، ابراز کرد: 59 مورد مجوز تأمین آب برای واحد های صنعتی، خدماتی و دامی با حجم بیش از 450 هزار متر مکعب برای این دو شهرستان صادر شده است.

وی همچنین به وضعیت خوب این دو شهرستان در نصب کنتور های هوشمند در دو بخش کشاورزی و صنعتی اشاره کرد و گفت: 77 در صد از چاه های صنعتی و 99.8درصد از چاه های کشاورزی این دو شهرستان به کنتور هوشمند مجهز شدند و برای سومین سال پیاپی طرح تحویل حجمی آب کشاورزی با همکاری کشاورزان به طور کامل انجام شد. 

رئیس اداره منابع آب خاتم و مروست افزود: هزار و 218 مورد بازدید چاه و قنات و کالیبراسیون کنتور های هوشمند چاه های کشاورزی و صنعت و خدمات از سوی گروه گشت و بازرسی این اداره انجام شده است.

وی همچنین ابراز کرد در راستای مشارکت همگانی مردم و مسئولین در حفاظت بیشتر از منابع آب، تعداد 2 جلسه شورای حفاظت از منابع آب و 4 جلسه میز خدمت در محل نماز جمعه برگزار شد.                                               

 حیدری در پایان به بهسازی و ترمیم بندهای خاکی و لایروبی بیش از 4 هزار و 800 متر از رودخانه های این دو شهرستان اشاره کرد و گفت: عملیات لایروبی رودخانه مرکزی چاهک به طول 1400 متر، رودخانه چنارناز به طول 200 متر و رودخانه مروست به طول 3 هزار و 250 متر انجام شده است.

کد خبر: 3328
  تاریخ خبر : 1403/01/07
  آخرین به‌روزرسانی : 1403/01/07
 روابط عمومی
 83