بکارگیری تمام منابع مالی ممکن جهت مقابله با سیل‌های احتمالی/ لایروبی رودخانه‌های استان قبل از شروع بارشها

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد از اجرای عملیات لایروبی رودخانه‌ها و بند های تغذیه مصنوعی استان با اعتباری معادل 62 میلیارد ریال به منظور هدایت صحیح سیلاب در بستر رودخانه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای یزد، جواد منصوری معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه ای یزد ضمن اشاره به بارش‌های بی‌سابقه و موسمی سال گذشته که منجر به وقوع سیل در برخی مناطق استان یزد شد، گفت: در این بارش‌ها اغلب رودخانه‌های استان شاهد جریان سیلاب بودند و باعث بروز خساراتی نیز شدند.

وی با بیان این شرکت آب منطقه ای یزد در جریان وقوع سیل اقدامات متعددی مانند بررسی و بازدید مستمر از مسیرهای عبور سیلاب و رفع انسداد از رودخانه‌ها و مسیل‌ها و پل‌ها در مناطق مختلف و رفع نقاط مسدود بحرانی و خطرساز را دنبال کرد، یکی از اقدامات صورت گرفته پس از فروکش کردن سیلاب را علاوه بر مطالعه بازنگری، مرمت و بهسازی سیل‌بندهای استان، لا‌یروبی رودخانه‌ها ذکر کرد.

منصوری در این رابطه به اجرای عملیات لایروبی رودخانه‌های استان به منظور هدایت صحیح سیلاب از بالادست به سمت دشت‌ها اشاره و بیان کرد: البته لایروبی رودخانهها در شهرستانهای مختلف نیز به صورت خاص در قالب قراردادهای منعقده از محل اعتبارات جاری دنبال شد که از آن جمله می‌توان به لایروبی رودخانه‌های شهرستانهای استان با مجموع اعتباری بالغ بر ۳۶ میلیارد ریال اشاره کرد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد همچنین از اختصاص اعتباری افزون بر ۱۸ میلیارد ریال جهت عملیات آزاد سازی و لایروبی رودخانه‌های استان خبر داد و گفت: علاوه بر این با صرف اعتباری معادل ۱۷ میلیارد ریال از محل اعتبارات ماده ۱۷ مدیریت بحران در سال ۱۴۰۱ نیز لایروبی رودخانه‌های ابراهیم‌آباد، تنگ چنار و روستاهای میانکوه در شهرستان مهریز و رودخانه‌های علی‌آباد، ده بالا و سنگ دراز در شهرستان تفت انجام شد.

این مقام مسئول با اشاره به بند «ز» تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور، گفت: بر همین اساس نیز قراردادهایی منعقد شد که طی آن در رودخانه‌های گاشار ابرکوه، شهر تفت، دشتک،  فیض‌آباد شهرستان تفت و کوه کاسه درحال انجام لایروبی در قبال درآمد حاصل از برداشت مصالح از همان رودخانه‌ها هستیم که قراردادهای مشابهی نیز در مورد رودخانه‌های توتک و کرخنگان نهایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: البته برای ۳۳ رودخانه دیگر در استان نیز این مدل مالی تعریف شده که امیدواریم در قانون بودجه ۱۴۰۲ قراردادهای آنها منعقد و از محل درامد مصالح این رودخانهها شاهد لایروبی مناسب انها باشیم.

منصوری هدف اصلی و کلان شرکت آب منطقه ای را از این اقدامات، تثبیت رودخانه‌ها و آزادسازی مناسب آنها جهت عبور امن سیلابها و جلوگیری از بروز خسارت به مردم خواند و گفت: در همین راستا اقداماتی جهت حفظ حریم رودخانه‌ها با نشان گذاری و جانمایی آن در سامانه کاداستر صورت گرفته و در همین راستا نیز خوشبختانه در سالهای اخیر شاهد استعلام دستگاه‌های متولی از آب منطقه‌ای برای اجرای طرح‌هایشان در مجاورت  حریم و بستر رودخانه‌ها در استان هستیم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه ای یزد  در پایان با بیان این که دقیقاً نمی‌توان میزان بارش‌ها و شدت سیلابهای احتمالی در آینده را پیش بینی کرد، گفت: با این وجود، خوشبختانه شرکت آب منطقه‌ای یزد از تمام منابع در دسترس برای انجام اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با سیل های احتمالی کمال بهره را برده و امیدواریم با تدابیر صورت گرفته، شاهد کمترین خسارات در زمان وقوع این قبیل حوادث در استان باشیم.

کد خبر: 3214
  تاریخ خبر : 1402/08/02
  آخرین به‌روزرسانی : 1402/08/02
 روابط عمومی
 290