افت سطح آب های زیرزمینی در بهاباد همچنان ادامه دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با بیان اینکه افت سطح آب زیرزمینی در بهاباد همچنان ادامه دارد میزان این افت را سالانه 50 سانتی متر اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد"محمدمهدی جوادیان زاده" در نشست شورای حفاظت از منابع آب بهاباد که در راستای رویداد آبی با حضور فرماندار و اعضای شورا برگزار شد گفت:با خشکسالی های مستمر و برداشت های بی رویه از دشت بهاباد، افت سالانه 50 سانتی متر و کسری مخزن تجمعی 250 میلیون متر مکعب در این شهرستان  بسیار نگران کننده است.

وی ادامه داد:در تلاشیم با برنامه های مدیریتی و بر اساس سند سازگاری با کم آبی و اجرای طرح تحویل حجمی، از این افت شدید که باعث نشست زمین، ازبین رفتن منابع آب و شور شدن آب های زیرزمینی می شود جلوگیری کنیم.

فرماندار بهاباد نیز در این نشست با اشاره به کاهش بارندگی ها و تغییر اقلیم موجود از برداشت های بی رویه از سفره ها و لطمه هایی که به منابع آب زیرزمینی زده شده اظهار نگرانی کرد و گفت:با توجه به محرومیت شهرستان، مسئله تامین آب در هر سه بخش شرب و کشاورزی و صنعت بسیار مهم و حیاتی است.

"علیرضا تیموری" با اشاره به اینکه مردم این منطقه با کشاورزی امرار معاش می کنند و نمی توان آنها را با محدودیت آبی روبرو کرد،تخصیص انتقال آب از خلیج فارس به این شهرستان را خواستارشد.

تیموری با اشاره به اقدامات حفاظتی انجام شده گفت:علاوه بر اجرای طرح تحویل حجمی و برنامه احیاء و تعادل بخشی، با توجه به محدودیت آب در شهرستان و گسترش شهر و فضای سبزآن، جداسازی آب شرب از فضای سبز به طور جدی دنبال شده بطوریکه تعدادی از چاههای شهرداری مسدود و به آبیاری فضای سبز اختصاص داده شده است.

در ابتدای این نشست رییس اداره منابع آب بهاباد گزارشی از وضعیت آبی شهرستان ارائه داد.

کد خبر: 2962
  تاریخ خبر : 1401/09/14
  آخرین به‌روزرسانی : 1401/12/13
 روابط عمومی
 475