مديرعامل شركت : شهرستان صدوق كمترين آمار چاههاي غيرمجاز را دارد

نشست مشترك مديران و كارشناسان شركت سهامي آب منطقه اي يزد با مسئولان و نمايندگان چاه هاي كشاورزي شهرستان صدوق برگزار شد.

نشست مشترك مديران و كارشناسان شركت سهامي آب منطقه اي يزد با مسئولان   و نمايندگان چاه هاي كشاورزي شهرستان صدوق برگزار شد.

در اين مراسم قيصري رئيس جهاد كشاورزي شهرستان صدوق درخصوص مديريت آب و بهره برداري از آن گفت: كمياب بودن آب باعث ارزشمند شدن آن مي شود تبعاتي كه كم آبي دارد يكي از آنها در بخش كشاورزي است ولي با مديريت و بينش صحيح و روش كار درست مي توان توليد بهتري داشت و در بخش كشاورزي با توجه به مصرفي كه آب دارد بايد مجهز به تكنولوژي و روشهاي نوين آبياري شويم.

وي يكي از  مشكلات كشاورزي در منطقه رستاق را آلاينده هاي صنعتي و عامل دوم را نوع مديريت آبياري، زمان آبياري و نوع برداشت دانست و عنوان نمود كه اين دو عامل باعث تغيير در كيفيت آب شده است. رئيس جهاد كشاورزي شهرستان صدوق بيان كرد: با توجه به موقعيت هاي موجود در شهرستان صدوق موقعيت مناسبي است تا تصميم درستي براي آن با كمك مسئولان و كشاورزان گرفته شود.

وي خطاب به كشاورزان عنوان كرد: دو موضوع قابل بررسي است؛ يكي ميزان آبي كه مي دهيد كه چقدر مفيد و غيرمفيد است؟ و دوم اينكه اين ميزان آب محاسبه مي خواهد و براي هر محصولي متفاوت است و بايد كنترل شود قيصري گفت: دولت 85 درصد وام بلا عوض جهت آبياري تحت فشار اختصاص داده است.
دشتي پور فرماندار صدوق نيز در اين نشست گفت: رويكرد دولت و مجموعه متخصصين در بخش كشاورزي به اين سمت است كه از طريق واگذاري وامهاي كم بهره براي كشاورزان امتيازاتي براي آنها قائل شود. وي يادآور شد: 60 حلقه چاه فعال در سطح شهرستان داريم و مي توان 80 تا 90 ليتر آب در همين 60 حلقه چاه صرفه جويي كنيم و در خدمت توسعه كشاورزان و اشتغال فرزندان قرار دهيم.

وي در بخش ديگري از سخنان خود خطاب به كشاورزان گفت اگر خودتان مصرف آب را مديريت نكنيد و رعايت شرايط موجود را ننمائيد آن وقت دولت مجبور به مديريت آن مي شود.فرماندار صدوق پيشنهاد نمود نشست هاي مسئولان با كشاورزان تداوم داشته باشد و جلسات ديگري در اين خصوص برگزار شود.
در ادامه مدير عامل شركت آب منطقه اي يزد به وضعيت سفره هاي آب زيرزميني از قديم تاكنون در اين شهرستان پرداخت و گفت: در قديم با 40 متر حفاري به آب مي رسيديم ولي الان تا 150 و 200 متر حفاري به آب مي رسيم. وي افزود: هر سال 30 تا 40 سانتيمتردر شهرستان صدوق، افت سطح آب داريم و اگر اين وضع ادامه يابد آينده منطقه معلوم نيست چطور باشد! راعي گفت: بيشترين عمق چاهي كه در اين شهرستان حفر شده است  300 متر است.

رضا راعي خاطر نشان ساخت: كشاورزي و باغهاي فعلي در اين شهرستان بايد حفظ شود بدون اينكه سطح زير كشت را كم كنيم و اين موضوع با استفاده از آبياري باراني، قطره اي و تراواي زيرزميني كه برگرفته از همان آبياري كوزه اي قديم است، امكان پذير مي باشد. مديرعامل شركت آب منطقه اي در بخش ديگري از سخنان خود اشاره كرد: اگر بخواهيم همين كشاورزي كه داريم نسل ما آن را حفظ كند بايد به سمت روش نوين حركت كنيم كه مقرون به صرفه باشد.

وي در ادامه كمترين آمار چاههاي غير مجاز را متعلق به استان يزد دانست و در استان نيز كمترين آمار چاههاي غير مجاز را از شهرستان صدوق اعلام كرد. راعي نيز در تأييد سخنان قيصري و دشتي پور تأكيد كرد: با همكاري فرمانداري، جهاد كشاورزي و ديگر ادارات مرتبط با اين موضوع، بايد در جهت مديريت مصارف منابع آب زيرزميني بدون كاهش سطح زير كشت گام برداريم و طوري تصميم گيري كنيم كه هزينه هاي اضافي بر كشاورز تحميل نشود.
رضا راعي در بخش پاياني سخنان خود موضوع استفاده كشاورزان از پساب را متذكر شد و اظهار داشت: پساب يزد به مؤسسه كوثر واگذار شده است و با قيمت خيلي نازل به فروش مي رسد كه كشاورزان مي توانند براي باغها از آن استفاده نمايند.

کد خبر: 497
  تاریخ خبر : 1391/04/20
  آخرین به‌روزرسانی : 1391/04/20
 سرپرست روابط عمومي
 1369