در نشست خبري مديران عامل صنعت آب استان يزد با اصحاب رسانه از اجراي سه پروژه بزرگ خبر داده شد

اين نشست با حضور مديران عامل صنعت آب استان و اصحاب رسانه در محل تصفيه خانه آب يزد برگزار شد.

در اين نشست كه با حضور اصحاب رسانه استان يزد در محل تصفيه خانه آب يزد انجام شد، مديرعامل شركت آب منطقه اي در سخنان خود به بحث چاههاي فسيلي كه در برنامه سفر سوم هيأت دولت به استان مصوب شد پرداخت و اظهار داشت: براي اولين بار شركت آب منطقه اي يزد نسبت به بررسي و مطالعه وجود آب در اعماق زياد زمين يزد اقدام نمود و تفاهم نامه اي امضاء شد .
وي گفت: در جلساتي كه بين آب منطقه اي يزد، سازمان زمين شناسي كشور، سازمان ملي حفاري ايران و دانشگاه شيراز تشكيل شد به صورت كنسرسيوم، مطالعات اين روش را انجام مي دهند و تقريباً براي عقد قرارداد مراحل پاياني را مي گذراند. رضا راعي افزود: در كنار اين پروژه، پروژه جديد ديگري تحت عنوان پروژه پتانسيل يابي و يا اكتشاف منابع زيرزميني آبي به روش NMR آغاز شد كه با تلفيقي از تصاوير ماهواره اي ژئوفيزيك مغناطيسي پيشرفته، ظرف مدت 4 ماه يك محدوده اي را كه برايش مشخص مي كنيم مطالعه مي نمايد.
راعي خاطر نشان ساخت: اين پروژه با همكاري كشور اوكراين در محل كفه طاقستان و باتلاق گاوخوني انجام مي شود تا مشخص شود چند ميليون مترمكعب آب زير زمين وجود دارد و تا عمق 5 كيلومتري جواب مي دهد. رئيس هيئت مديره و مديرعامل شركت آب منطقه اي اضافه نمود: در كشورهاي آمريكا و روسيه هم اين پروژه به انجام رسيده است و به اين نتيجه دست يافتند كه اين كار كم هزينه است و سريع انجام مي شود و دقت بالايي را دارد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به بحث شيرين كردن آب خليج فارس و درياي عمان و انتقالش به گل گهر سيرجان اشاره نمود و بيان كرد: استاندار يزد نيز اين قضيه را پيگيري مي كند تا تخصيصي از وزارت نيرو براي يزد بگيرد تا از اين طريق بخشي از مشكل كمبود آب استان را مرتفع  نمانيم.
مديرعامل شركت آب منطقه اي يزد وضعيت منابع آبي استان و مديريت مصرف آن را تشريح نمود و ادامه داد: ظرف ده سال گذشته خشكسالي در استان رواج يافت و خشكسالي امسال نسبت به سالهاي گذشته در استان بيداد مي كند و تأثير زيادي در زمينه آبهاي سطحي و زيرزميني داشته كه باعث شده در بخش كشاورزي و صنعت و شرب مشكلاتي را به بار آورد،
 وي اظهار داشت: نزديك به 80 درصد قنوات با كمبود آب مواجه شده كه 20 درصد آنها خشك شده اند و 90 درصد چاهها به دليل كمبود آب پائين تر ازمقدار مجوز پروانه در حال بهره برداري هستند.
 رضا راعي افزود: اين اثرات بي آبي روي مسائل اجتماعي استان نيز بي تأثير نبوده و شرايط ايجاب مي كند مردم، كشاورزان و بخش خدمات خودشان را با شرايط به وجود آمده تطبيق دهند، ايشان تأكيد كرد: اين شرايط جوي است ،دست ما هم نيست و با توجه به اين كه 90 درصد از منابع آب استان كه بيشتر آب زيرزميني مي باشد در بخش كشاورزي مصرف مي شود، بايد به سمت تقاضا، يعني به سمت صرفه جويي نمودن، پيش برويم.
مديرعامل شركت آب منطقه اي يادآور شد: در بحث كشاورزي در ارگانهاي ذيربط بايد با به كارگيري روشهاي نوين در مصرف آب شامل آبياري باراني، قطره اي، آبياري تراواي زيرزميني كه الگو گرفته از آبياري كوزه اي در زمان قديم است، بهره برد تا بتوان در مصرف آب صرفه جويي نمود.
راعي در ادامه با بيان اينكه دبي خط اول تصفيه خانه 2/3 مترمكعب بر ثانيه است گفت: عمليات اجرايي خط دوم نيز شروع شده است، 2 كيلومتر لوله گذاري انجام و دو و نيم كيلومتر هم لوله خريداري شده است كه به يزد حمل مي شود.
وي در زمينه اطلاع رساني و فرهنگسازي بيان داشت: مقرر شده تورهاي 40 نفره اي را به تصفيه خانه ببريم تا از نزديك با نحوه تصفيه آب آشنا شوند.
مدير عامل شركت آب منطقه اي يزد در بخش پاياني سخنان خود، استان يزد را در زمينه برقي كردن چاهها داراي رتبه اول دانست و گفت: 98 درصد از چاههاي صنعتي و كشاورزي برقي هستند و 2 درصد مابقي به دليل اينكه با تير برق فاصله زيادي دارند، برقي نشده است. وي چند مسئله را در مديريت مصرف متذكرشد: استفاده از كنتورهاي هوشمند با همكاري مقامات استاني، دو شبكه اي كردن آب توسط شركت آب و فاضلاب و بحث يارانه كه بحث بسيار جدي است و به دانشجويان توصيه نمود كه در پروژه هاي تحقيقاتي روي آن كار كنند.
مهندس راعي در آخر اظهار اميدواري كرد: كه با بهره وري كه از راههاي صرفه جويي مي باشد در برنامه 5 ساله توسعه به ميزان 4 درصد مصرف كاهش يابد.

لازم به ذكر است در سفر دوروزه جمعي از خبرنگاران استان جهت بازديد از آبگير و تصفيه خانه آب يزد  در آستانه هفته اول تيرماه "هفته صرفه جوئي در مصرف آب " نشست مطبوعاتي مديران عامل صنعت آب استان يزد در محل تصفيه خانه برگزار شد.

کد خبر: 489
  تاریخ خبر : 1391/04/04
  آخرین به‌روزرسانی : 1391/04/04
 سرپرست روابط عمومي
 1357