ساخت قنات ها و قلعه ها تمدن های پایدار در ایران را رقم زدند

رئیس مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی گفت: ساخت قلعه ها و قنات ها در گذشته تاکنون باعث ایجاد تمدن های پایدار در کشور شدند.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای یزد، محمد مهدی جوادیان زاده، رئیس مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی در کارگاه دو روزه قنات و قلعه که با حضور ژان کلود ووآزن محقق فرانسوی و سایر باستان شناس ها در این مرکز برگزار شد، گفت: نیاکان ما در گذشته با تکنولوژی و فناوری قنات ها و ساخت قلعه ها باعث ایجاد توسعه پایدار در کشور شدند. 

وی افزود: این توسعه از هزاران سال گذشته تاکنون پایدار مانده و باید آن را درسی بزرگ و چراغ راه آینده قرار داد. 

جوادیان زاده با بیان اینکه قنات ها و قلعه ها باعث ایجاد تمدن در فلات مرکزی ایران شده اند، ابراز کرد: تامین آب و امنیت باعث ایجاد تمدن های پایدار در فلات مرکزی ایران شده است.  

وی خاطر نشان کرد: فلات مرکزی و استان های کویری ایران در حوزه قنات ها و ساخت قلعه ها بسیار غنی هستند. 

رئیس مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی همچنین گفت: پژوهش ها و کنکاش های قلعه ها و قنات ها در طول تاریخ باعث آموخته های جدید و ایجاد توسعه پایدار توسط نسل های امروزی می شود. 

علی اصغر سمسار یزدی پژوهشگر و کارشناس ارشد قنات در ایران همچنین گفت: یکی از نقص ها در حوزه مطالعات و پژوهش های قنات ها، نبود مطالعات باستان شناسی دراین حوزه است. 

وی افزود: با مطالعات و پژوهش ها در مورد قنات های ایران می توان حقایق زیادی را در مورد آن ها کشف کرد. 

سمسار یزدی همچنین ابراز کرد: براساس پژوهش های انجام شده، تعداد قنات ها در ایران بسیار زیادتر از سایر نقاط جهان است که این عامل نشان دهنده قدمت زیاد آن ها است. 

شایان ذکر است در حاشیه این کارگاه از قلعه های تاریخی سریزد و ابرندآباد وخانقاه بندرآباد و کاروانسرا و چاپارخانه میبد بازدید شد.

کد خبر: 3508
  تاریخ خبر : 1403/06/10
 روابط عمومی
 59