نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی:

بازار آب یزد راه حل دانش‌ بنیان ایجاد سرمایه جهت افزایش بهره‌وری

نماینده مردم شریف یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن گفت: افزایش بهره وری و سرمایه پذیری آب از مسیرهای دانش بنیان صورت پذیرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای یزد، دکتر محمد صالح جوکار نماینده مردم شریف یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن در نشستی که با موضوع «بازار آب یزد» برگزار شد با اشاره به اهمیت و اولویت تامین آب پایدار برای یزد گفت: «بازار آب یزد» یکی از راه حل‌های دانش‌بنیان و کارشناسی برای تخصیص آب و ایجاد سرمایه جهت افزایش بهره‌وری در استان به ویژه دشت یزد-اردکان است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی افزود: امید است بتوان از مسیر و اقدامات مورد نظر بازار آب مشکلات بهره‌برداران وجامعه هدف را بیش از گذشته پیگیری و به راه حل‌های تعاملی، مناسب و مبتنی بر علم و آینده‌نگری در این زمینه دست پیدا کرد. 

نماینده مردم شریف یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن بر حرکت به سمت ایفای نقش در بهره‌برداری موثر از آب‌های غیرمتعارف و مدیریت مصرف منابع آب موجود تاکید کرد و تلاش برای رفع نیازآبی بخش صنعت و کشاورزی در سایه فرصت‌سازی نوآوری و فناوری را خواستار شد.

عباس فقیه خراسانی کارگزار بازار آب یزد در ادامه این نشست با بیان اینکه دشت یزد-اردکان پایلوت اجرای طرح بازار آب در کشور است، یزد را استان پیشرو در پیگیری مشکلات کشاورزی و صنعت در بخش آب دانست. 

وی هدف اصلی بازار آب را ترویج بهره‌وری آب و تامین سرمایه برای بهره‌برداران دانست و آن را گامی در راستای تحقق شعار سال برای جهش تولید با مشارکت مردم خواند.

احمدرضا فقیه خراسانی، رییس پردیس فناوری دانشگاه یزد نیز در این نشست با بیان راهکارهای فناورانه بهره‌وری آب، نقش بازار آب یزد را تسهیل سرمایه‌گذاری بر روی مصرف بهینه آب خواند .

شایان ذکر است که بازار آب یزد امکان مبادله موقت آب میان بهره‌برداران در بخش‌های مختلف را از طریق اجاره شارژ آب با قیمت توافقی فراهم می‌سازد. شارژ آب پس از اتمام زمان مبادله به کارت آب مالک اصلی بازخواهد گشت. سقف تبادل سالیانه شارژ آب میان بخش‌های کشاورزی و صنعت، ۱۰ درصد از میزان پروانه بهره‌برداری و میان بخش‌های کشاورزی تا ۵۰ درصد این پروانه می باشد.

کد خبر: 3519
  تاریخ خبر : 1403/06/20
  آخرین به‌روزرسانی : 1403/06/20
 روابط عمومی
 45