برداشت بیش از 130درصد از منابع آب تجدیدپذیر در استان یزد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد گفت: در دنیا حداکثر40درصد، در کشور ایران ۸۵درصد و در استان یزد ۱۳۰ درصد از آب های تجدیدپذیر برداشت می شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد"جواد منصوری" در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اشکذر در راستای رویداد آبی شهرستان ها گفت:متاسفانه در استان یزد بیشترین میزان ازآب تجدیدپذیر برداشت و باعث افت بیش از پیش آب های زیرزمینی می شود.

وی با اشاره به تغییر اقلیمی که در دنیا اتفاق افتاده و آثار محلی آن در استان با خشکسالی های اخیر و سیل مردادماه مشاهده شد گفت:تا قبل از این سیل، استان یزد یکی از خشک ترین سال های اخیر را تجربه می کرد که با ورود این سیل تغییر اقلیم دوروی سکه خود را نشان داد.

منصوری، پدیده فرونشست زمین و امکان ایجاد فروچاله ها در بزرگترین دشت استان(دشت یزد اردکان) و بیشترین میزان این پدیده نگران کننده در منطقه رستاق تا ۱۵ سانتیمتر را از آثار خشکسالی های متمادی و برداشت های بی رویه دانست و گفت: در این دشت که دشت ممنوعه بحرانی نیزمی باشد و بیش از ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت استان را در خود جای داده هنوز برداشت بی رویه انجام و متوسط افت 45 سانتیمتری این دشت را بدنبال داشته است.

فرماندار اشکذر نیز در این نشست برتسریع در احداث تصفیه خانه ارگان های مربوطه از جمله شهرداری تاکید کرد.

در ابتدای این نشست رییس اداره منابع آب یزد و اشکذر گزارشی از عملکرد این اداره ارائه داد.

 


 

کد خبر: 3056
  تاریخ خبر : 1401/12/22
 روابط عمومی
 233