افت متوسط سالیانه 44 سانتیمتری سطح آب زیرزمینی دردشت یزد - اردکان

رئیس اداره منابع آب منطقه شمالی (اردکان و میبد)یزد از افت متوسط سالیانه 44 سانتیمتری سطح آب زیرزمینی در دشت ممنوعه بحرانی یزد-اردکان در پی برداشت های بی رویه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد"مصطفی وطنخواه" با اشاره به خشکسالی های پی در پی در استان طی سال های گذشته تاکنون گفت: شهرستان اردکان در پهنه بندی خشکسالی استان طی دوره 12 ماهه منتهی به تیرماه 1401 در محدوده خشکسالی بسیار شدید تا شدید واقع شده است.

 وی با بیان این نکته که تنها 18درصد این دشت در شهرستان اردکان واقع شده است گفت: به دلیل افت متوسط سالیانه 44 سانتی متری سطح آب زیرزمینی در این دشت، متوسط کسری مخزن این دشت بالغ بر 96میلیون مترمکعب می باشد.

وطنخواه، ایجاد فرونشست زمین را از تبعات افزایش بهره برداری و افت سطح آب در دشت های مختلف استان دانست و گفت: فرونشست در لایه های آبرفتی زمین که پیش تر آبدار بوده اند، منجر به فشرده شدن خاک و بسته شدن خلل و فرج موجود در خاک شده و در ادامه این روند، آب های سطحی و آب های حاصل از نزولات جوی، قادر به جذب در داخل لایه های آبرفتی زمین نشده و به صورت روان آبهایی تنها در سطح زمین جاری و در پی این فرآیند، پوشش روی خاک که در طول میلیون ها سال ایجاد شده است، ظرف مدت بسیار کوتاهی از بین می رود.

وی نتیجه این روند را مرگ آبخوان و از بین رفتن کشاورزی و زراعت و باغداری در زمین های حاصلخیز دانست و گفت: دشتها به مرورزمان به کویر لم یزرع تبدیل شده و عوارض اجتماعی و اقتصادی زیادی دامن گیر کشور خواهد شد.

وی در مورد توزیع منابع آبی شهرستان اردکان گفت: بیش از 68درصد منابع آبی این شهرستان در دشت یزد-اردکان ،17درصد در دشت عقدا و مابقی در سایر دشت های این شهرستان واقع شده، و از مجموع 374 حلقه چاه موجود در شهرستان، 214 حلقه مربوط به کشاورزی، 49حلقه مربوط به شرب و 111 حلقه مربوط به صنعت و خدمات می باشد.

رییس اداره منابع آب منطقه شمالی استان با اشاره به اقدامات حفاظتی این اداره گفت: تاکنون حدود 82 درصد از چاههای کشاورزی و 70 درصد چاههای صنعتی اردکان به کنتورهوشمند مجهز شده است و در مورد نصب کنتور بر روی باقیمانده چاهها نیز با همکاری اداره برق و انجام اقدامات حفاظتی موضوع در حال پیگیری تا نصب 100 درصدی می باشد.

وی یکی از معضلات این شهرستان را شناسایی چاههای غیرمجاز عنوان کرد و گفت: این چاهها عمدتا در واحدهای صنعتی حفر و به دلیل استتار به راحتی قابل شناسایی نبوده ولی با تلاش گروه گشت و بازرسی، از ابتدای سال، 8 حلقه چاه آب غیرمجاز شناسایی و6 حلقه پر و مسدود شده است.

کد خبر: 3038
  تاریخ خبر : 1401/12/02
  آخرین به‌روزرسانی : 1401/12/13
 روابط عمومی
 438