با حضور رییس جمهور و وزیر نیرو صورت می گیرد:

افتتاح و آغاز عملیات اجرایی 5 طرح بزرگ آب در استان یزد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد ازآغاز رسمی عملیات اجرایی اَبَرپروژه انتقال آب دریا به فلات مرکزی و صنایع جنوب شرق کشور و خط سبز آبرسان صنایع و افتتاح 3 طرح بزرگ آب استان در سفر رییس جمهور به یزد خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد"محمدمهدی جوادیان زاده" آغازعملیات اجرایی فاز دوم طرح تامین و انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی به مقصد استان یزد و صنایع جنوب شرق کشوربه عنوان اَبَرپروژه استان نام برد و گفت: این پروژه مهم  شامل احداث سه واحد نمکزدایی هریک به ظرفیت ۲۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز و احداث خط انتقال از مبدا سایت نمک زدایی بندرعباس به مقصد استان یزد به طول 800 کیلومتر با سرمایه گذاری بالغ بر صد وسی هزار میلیارد تومان است که به مدت ۴سال برای انتقال ۲۰۰ میلیون متر مکعب در سال(۶.۷ مترمکعب برثانیه) با هدف تامین آب بخشی از صنایع استان و کشاورزی پربازده انجام می شود.

وی افزود:این پروژه می تواند باعث رونق و ترقی فلات مرکزی کشور و تامین بخشی از آب استان کرمان شود.

جوادیان زاده ادامه داد:از دیگر پروژه هایی که در این سفر، عملیات اجرایی آن آغاز می شود پروژه احداث خط سبز آبرسان صنایع شامل احداث یک باب مخزن بتنی به حجم 2هزار مترمکعب و اجرای خط لوله به طول 22 کیلومتر با قطر 500 میلیمتر از نوع GRP است که  با هزینه بالغ بر 60 میلیارد تومان درمدت 9ماه به اتمام خواهد رسید.

در فاز اول این پروژه که به منظور بازتخصیص آب کیفی و جایگزینی پساب در بخش صنعت انجام می شود 100 لیتر برثانیه پساب تحویل صنایع هدف پروژه می گردد و معادل آن آب شرب کیفی بازپس و در مدار استفاده شرب قرار می گیرد.

به گفته این مسئول، خط اضطراری اتصال آب صنعت به آب شرب جهت تامین آب در مواقع اضطراری و کوتاه مدت با ظرفیت حداکثر 300 لیتر برثانیه به طول 30 کیلومتر و سرمایه گذاری بالغ بر700 میلیارد تومان از پروژه هایی است که با حضور ریاست جمهوری افتتاح می شود.

مجری این طرح شرکت آب و فاضلاب با سرمایه گذاری شرکت معدنی چادرملو می باشد.

وی اجرای فاز اول پروژه بازچرخانی پساب به دشت چرخاب که شامل: احداث 5 کیلومتر لوله به قطر ۴۰۰ میلیمتر و حفر و تجهیز ۶حلقه چاه جذبی است را از دیگر پروژه های قابل افتتاح ذکر کرد و گفت: در فاز اول آن یکصد لیتر برثانیه امکان تغذیه آب دشت چرخاب وجود دارد.

جوادیان زاده  تاریخ شروع آن را اردیبهشت ۱۴۰۱ و مبلغ هزینه شده را 10 میلیارد تومان با پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد جزو مصوبات سفراول ریاست جمهور اعلام و هدف از اجرای این طرح را تغذیه سفره های آب زیرزمینی ، احیاء آبخوان دشت چرخاب ،کاهش انباشت پساب دریاچه تصفیه خانه فاضلاب یزد و کاهش تنش های اجتماعی ناشی از آن برشمرد.

به گفته وی براساس پایش های انجام شده ، کیفیت پساب خروجی جهت نغذیه سفره آب زیرزمینی چرخاب مطابق استاندارد محیط زیست ایران و استانداردهای بین المللی است و پایش کیفیت در بالادست و پایین دست چاههای تغذیه مصنوعی به طور مستمر انجام می شود.

این مسئول از افتتاح دوباب مخزن ۲۰هزار متر مکعبی سنگاوی جمعا به حجم ۴۰ هزار متر مکعب با هدف افزایش حجم مخازن ذخیره آب و تاب آوری استان و بهبود فرایند بهره برداری با حضور رییس جمهورخبر داد.

وی تاریخ شروع این طرح را مهرماه سال ۱۳۹۶ و مبلغ هزینه شده را 28 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تکمیل و تسریع این طرح در زمره مصوبات سفر ریاست جمهوری در آذرماه ۱۴۰۰ است.

 

کد خبر: 3002
  تاریخ خبر : 1401/10/18
  آخرین به‌روزرسانی : 1402/01/07
 روابط عمومی
 502