رییس اداره منابع آب شهرستان های خاتم و مروست:

ظهور پدیده فرونشست زمین در هرات پیامد سیلاب اخیر

رییس اداره منابع آب شهرستان های خاتم و مروست از ظهور پدیده فرونشست زمین (مرگ خاموش سفره آب زیر زمینی) برای اولین بار در دشت هرات و در منطقه حسن قرائیه خبر داد.

 به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد"مهدی حیدری" اظهار داشت: وقوع سیلاب های اخیر در گستره وسیع در مرداد ماه ۱۴۰۱ باعث گردید آثار فرونشست زمین که تا کنون پنهان بوده و در اثر برداشت بی رویه و بدون اصول و همراه با افت مستمر سطح آب سفره زیرزمینی بوجود آمده نمایان گردد.

 وی افزود: این پدیده در چاه های شهید رحیمی، چاه شور و چاه مفتح قابل مشاهده است که حتی به جاده آسفالت هرات به هرابرجان نیز رسیده و جاده را قطع نموده است.

حیدری افزود: اگر بخواهیم اثر این پدیده کمتر شده و در آینده به کشاورزان و مردم شهر هرات خسارتی وارد نشود باید در اولین گام، برداشت از سفره آب زیرزمینی را کاهش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر کنترل برداشت از چاه و سفره با کنتورهوشمند انجام می شود باید میزان برداشت از سفره را مدیریت کنیم تا صدمات جبران ناپذیر به آبخوان وارد نشود چرا که در صورت گسترش پدیده فرونشست، امیدی به احیای سفره در آینده با وجود بارش نیز نخواهد بود و کاهش حجم ذخیره سفره به دلیل فشردگی لایه های آبدار قبلی، باعث مرگ تدریجی آبخوان و در نهایت نابودی سفره آب زیر زمینی می شود.

 

کد خبر: 2909
  تاریخ خبر : 1401/06/30
  آخرین به‌روزرسانی : 1401/12/13
 روابط عمومی
 784