محمدرضا حکیمی : هرگونه کوتاهی در حفاظت از منابع آب ظلم به مردم و تهدید حیات در منطقه است

...

 جلسه نمایندگان چاه های کشاورزی بخش مروست با حضور علیرضا فلاحتی بخشدار مروست  ،  محمدرضا حکیمی مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد   و جمعی از مسئولان محلی در مسجد مصلی این شهر برگزار شد.

مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد در این جلسه تأکید کرد : هرگونه کوتاهی در زمینه حفاظت از منابع آب ظلم به مردم و تهدید حیات در منطقه است.

 وی ضمن قدردانی ازمسئولین و کشاورزان  منطقه مروست به دلیل همکاری در زمینه اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی در مورد وضعیت منابع آب استان ، بحران کم آبی ، استمرار خشکسالی ها و کاهش نزولات جوی توضیحاتی  ارائه نمود.

  محمدرضا حکیمی متوسط بارندگی در  استان  را 93 میلیمتر ، متوسط بارندگی شهرستان خاتم 105.9 میلیمتر که در سال گذشته 70.7 میلیمتر ، متوسط بارندگی مروست 70.3 میلیمتر و سال گذشته  54 میلیمتر اعلام نمود.

 وی با اشاره به  میزان  افت متوسط سطح آب زیرزمینی  در دشت مروست  اظهارداشت : افت متوسط سطح آب زیرزمینی  در دشت مروست   56  سانتی متر و افت سال گذشته این دشت 77 سانتی متر می باشد  که همین امر  ضرورت اجرای کامل طرح احیاء و تعادل بخشی را   دوچندان می کند.

حکیمی گفت:  دشت مروست به عنوان یکی  از سه دشت پایلوت استان می باشد که با همکاری شورای حفاظت دشت مروست، مسئولین و کشاورزان  ، تمامی چاه ها ی کشاورزی  مروست به کنتور هوشمند تجهیز  و برنامه خاموشی در مروست از طریق کنتورهای هوشمند  اجرا می شود.

 وی ضمن اعلام  خاموشی  چاه های کشاورزی طی یک  دوره 45 روز در سال جاری  بیان نمود :  اجرای طرح  خاموشی  زمستانه چاه های کشاورزی از  طریق کنتورهای هوشمند انجام می شود، که با این اقدام ضمن صرفه جوئی در مصرف آب و مدیریت  آب توسط کشاورزان  زمینه تحویل کامل حجمی آب فراهم گردد.

  مدیر حفاظت و بهره برداری  شرکت آب منطقه ای یزد خاطر نشان ساخت:  کسری مخزن ، کاهش آبدهی منابع موجود و تغییر کیفیت منابع آب زیرزمینی از نتایج  افت سطح آبهای زیرزمینی در منطقه مروست است.

 حکیمی  در خصوص ممنوعیت نصب آب شیرین کن ها بر روی چاه های کشاورزی اظهارداشت:   نصب دستگاه های آب شیرین کن  بر روی چاه های کشاورزی  به دلیل تأثیر منفی بر روی منابع آب زیرزمینی ممنوع می باشد.

وی اصلاح روش های آبیاری ، کشت گیاهان کم آبخواه و عدم توسعه زیر کشت  را  جزء راه های سازگاری با خشکسالی و صرفه جوئی در مصرف آب جهت توسعه پایدار برشمرد.  

مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد  با اشاره به این مطلب که  کشاورزان و بهره برداران از  منابع آب زیرزمینی می توانند بهترین راهکارهای حفاظتی را بیان نمایند اظهارداشت:  کشاورزان و بهره برداران  از منابع آب زیرزمینی می توانند  هرگونه راهکاری در این  زمینه  دارند جهت بررسی و اجرا به شرکت آب منطقه ای یزد  ارائه کنند.

 حکیمی در مورد چگونگی شارژ کنتورهای  هوشمند  اظهارداشت : کنتورها ی هوشمند به میزان حجم مندرج در پروانه بهره برداری هرچاه از ابتدای سال شارژ شده و کشاورزان باید برداشت از چاه را مدیریت نموده  تا با  قطعی اجباری مواجه نگردند.

حکیمی  در پایان سخنانش  از همکاری خوب کشاورزان در زمینه اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی  قدردانی و اقدامات انجام شده در این دشت را به خصوص در زمینه نصب کنتور های هوشمند  را به عنوان یک الگو در سطح استان دانست.

کد خبر: 1479
  تاریخ خبر : 1396/09/07
 کربلایی اکرمی
 577