کسری حجم مخزن 35 میلیون مترمکعب آب در دشت ابرکوه در پی برداشت بی رویه آب از چاههای کشاورزی

رییس اداره منابع آب شهرستان ابرکوه با اشاره به کسری مخزن سالیانه 35میلیون مترمکعب آب در دشت ابرکوه گفت: از 19 دشت استان یزد ۱۴ دشت آن ممنوعه و چهار دشت در حالت ممنوعه بحرانی هستند که دشت ابرکوه از جمله این دشت‌هاست.

 به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد"سیدعلی مشکات" ادامه داد:برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی در دهه 60 و 70 و خشکسالی های متوالی، استان یزد و بویژه دشت های آن را در شرایط بحرانی قرار داده بطوریکه به صورت میانگین سالیانه شاهد حدود 60 سانتی متر افت آب های زیرزمینی هستیم و این در حالی است که افت دوره آماری 38ساله 24 متر است.

وی به وضعیت آبی شهرستان پرداخت و گفت:از مجموع 2200 حلقه چاه کشاورزی در استان 30 درصد آن یا بعبارتی 659 حلقه آن در ابرکوه قرار دارد که با احتساب 27 حلقه چاه برای مصارف شرب و بهداشت و 61 حلقه برای صنعت و خدمات مجموع آن را به 747 حلقه میرساند که خود دلیلی مهم بر وخامت حال سفره های آب زیرزمینی این شهرستان است.

وی افزود: از قنات های موجود شهرستان هم فقط 10 قنات فعال باقی مانده است که3.75 میلیون متر مکعب آب در سال از آنها برداشت می شود.

به گفته وی تخلیه فعلی چاههای کشاورزی که 91 درصد از کل مصرف آب شهرستان را به خود اختصاص داده 76 میلیون متر مکعب است و با توجه به تخلیه بهینه حدود 60 میلیون متر مکعبی، باید طبق برنامه سازگاری با کم آبی ظرف مدت کمتر از 10 سال  میزان بهره برداری چاههای کشاورزی در حد میزان بهره برداری بهینه قرار گرفته و در این مدت نیز کشاورزان با اجرای آبیاری نوین و روشهای مدرن کشاورزی خود را با خشکسالی وفق داده و همچنین شاهد کشت محصولات پرآبخواه نباشیم.

مشکات یکی از دلایل ایجاد بیش از 30 مورد فروچاله در این شهرستان را برداشت های بی رویه در سالهای گذشته دانست و گفت: بیشترین فروچاله های استان در این شهرستان ایجاد شده است.

رئیس اداره منابع آب ابرکوه با توجه به بارشهای بسیار خوب در زمستان سال جاری و سردی هوا و یخبندان و کاهش شدید تبخیر در این منطقه، توصیه کرد:کشاورزان در حد امکان از آبیاری و بهره برداری از چاهها خودداری کرده تا از برکات این بارش، سفره های آب زیرزمینی نیز بهره برده و اندکی از سرعت تخریب آنها کاسته شود.

  

 

News code: 3021
  News Date : 2023-01-23