تاکید مدیران صنعت آب استان يزد بر لزوم صرفه جوئی در مصرف آب(چهار شنبه 12/04/87)

مدیران صنعت آب استان یزد در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران این استان بر لزوم صرفه جوئی در مصرف آب تاکید کردند.

مدیران صنعت آب  استان یزد روز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران این استان بر صرفه جوئی در مصرف آب تاکید کردند.
محمد حسن خورشیدنام مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد در این نشست خبری اعلام کرد :  متوسط بارندگی در این استان با احتساب ارتفاعات ، سالانه 109 میلیمتر و این میزان 56 درصد کمتر از متوسط  بارندگی کشوری است.
وی ادامه داد : سفره های زیرزمینی استان دارای بیلان منفی است و سالانه 300 میلیون متر مکعب با کسری آب روبرو می باشد.
خورشیدنام با اشاره به محدودیتهای منابع آبی استان گفت : اولویت اول استان رفع نیاز های ضروری مردم یعنی تامین آب شرب و بهداشت است  وباید  توقعات مردم رابا منابع آبی منطبق کنیم.
وی با بیان اینکه مشکلی در تامین و انتقال آب زاینده  رود وجودندارد  ابراز داشت : تنها مشکلی که می توانست انتقال آب را دچار مشکل سازد قطعی برق در استان اصفهان بود که این امر با پیگیریها و هماهنگی های لازم با شرکت هاي آب و برق منطقه ای استان اصفهان مقرر گردید برق 3 ایستگاه پمپاژ قطع نشود و یک ایستگاه پمپاژ دیگرهم در لیست عدم قطعی برق می باشد.
مدیر عامل آب منطقه ای افزود: در حال حاضر آب به میزان سال گذشته يعني 5/2 متر مکعب در ثانیه به استان یزد منتقل می شود که این میزان با نصب تجهیزات و پمپاژ های جدید به 1/3 متر مکعب در ثانیه افزایش خواهد یافت.
وی گفت : در زمینه تامین آب کشاورزی با هماهنگی های انجام شده با ستاد حوادث مترقبه به کشاورزانی که باغاتشان با خشکی روبروست آب از طریق تانکر توزیع خواهدشد.
محمد حسن خورشیدنام ابراز داشت : برخی از افراد اقدام به حفر چاه غیر مجاز و یا حفر چاه جدید غیر مجاز نموده اند که به دلیل حساسیت موضوع و جلوگیری از خسارت به چاههای اطراف آنها با همکاری دستگاههای قضایی با آنان برخورد جدی و قانونی خواهد شد.
وی از اجرای خط دوم انتقال آب به استان یزد خبرداد و گفت : این طرح ، طرحی زمان بر و از مصوبات سفر مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری است و امسال در ردیف بودجه قرار گرفته است.در ادامه این نشست محمدرضا محمدی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب  استان یزد اعلام کرد اگر مردم 10 درصد در مصرف آب صرفه جوئی کنند مشکلی نخواهیم داشت.
که تاکنون 3/5 درصد این موضوع محقق شده وبرای بقیه آن که بیشتر مصرف خانگی است باید تلاش شود.
وی با بیان اینکه سه شهر نیر ، مهریز  و طبس با مشکل کم آبی مواجه اند گفت: شهرهای یزد ، میبد و اردکان که از آب زاینده رود استفاده می کنند مشکلی ندارند اما 11 شهر باقی مانده با مشکل کیفی آب مواجه هستند.
محمدی تصریح کرد: دستگاه آب شیرین کن در شهرهای یاد شده که دارای مشکل کیفی آب هستند نصب خواهد شد و اکنون مردم  شهرستان بهاباد از این دستگاه استفاده می نمایند.
وی برلزوم صرفه جوئی در مصرف آب تاکید کرد و گفت : باید فرهنگ آن در بین مردم ترویج داده شود و اصحاب رسانه ها می توانند در این زمینه کمک خوبی باشند و صرفه جوئی در مصرف آب باید همیشگی باشد و محدود به زمان خاص نیست.
محمدی اصلاح شبکه فرسوده آب و توزیع لوازم کاهنده مصرف آب را گامی در جهت کاهش مصرف بیان کرد.
محمدرضا حاتمی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد تعداد روستاهای استان را 913 روستا عنوان کرد که 199 هزار نفر جمعیت دارد و تعدا 640 روستای آن تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی هستند.
وی افزود: شاخص بهره مندی استان یزد از آب آشامیدنی در مقایسه با کشور 6/73 درصد است که تا پایان سال جاری به 77 درصد افزایش می یابد.
حاتمی تصریح کرد: با توجه به اینکه اغلب روستاهای استان یزد در دامنه کوه ها قراردارند و آب مورد نیاز آنها از داخل استان تامین می شود بیشتر تحت تاثیر خشکسالی قرار می گیرند .
وی گفت : آب 227 روستای استان با تانکر سیار تامین و آبرسانی می شود.
حاتمی در پایان سخنانش از اصحاب رسانه خواست تا در اطلاع رسانی در مورد صرفه جوئی در مصرف آب  به روستائیان هم همکاری بیشتری با شرکت آب و فاضلاب روستائی استان داشته باشند.
در خاتمه این جلسه مدیران صنعت آب استان به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

کد خبر: 84
  تاریخ خبر : 1387/04/12
  آخرین به‌روزرسانی : 1387/04/12
 سرپرست روابط عمومي
 2364