افتتاح کارگاه بین المللی فنون قنات در یزد(چهارشنبه 12/4/87)

مراسم افتتاحیه دوره آموزشی 15 نفر از کارشناسان استان اربیل عراق با حضور آقای فوکوهارا نماینده یونسکودر عراق ، دکتر سمسار یزدی رئیس مرکز بین المللی قنات, مهندس صالحي رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد در سالن همایش مرکز بین المللی قنات برگزارشد.

مراسم افتتاحیه دوره آموزشی 15 نفر از کارشناسان استان اربیل عراق با حضور آقای فوکوهارا نماینده یونسکودر عراق ، دکتر علی اصغر سمسار یزدی رئیس مرکز بین المللی قنات، مهندس صالحي  رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد در سالن همایش مرکز بین المللی قنات  برگزارشد.
دکتر سمسار یزدی رئیس مرکز بین المللی قنات هدف از برگزاری این دوره آموزشی را چگونگی احیای قنات با  استفاده از فنون و تکنولوژی  جدید ، آشنایی بیشتربا اهمیت قنوات دانست.
وی ادامه داد : قنات از لحاظ زیست محیطی بسیار با ارزش است چرا که قنات باعث افت سطح آب زیرزمینی در سفره نمی شود و برای انتقال آب از زیر زمین به سطح زمین به انرژی الکتریکی و یا سوخت فسیلی نیاز ندارد.
 رئیس مرکز بین المللی قنات انتقال دانش و تجربیات ، انجام مطالعات و تحقیقات در مورد قنات  را از اهداف اصلی ایجاد این  مرکز بین المللی عنوان کرد.
دکتر سمسار یزدی  از وجود 34 هزار رشته قنات در کشور خبرداد وگفت : از این تعداد رشته  قنات 8 میلیارد متر مکعب آب زیرزمینی استحصال می گردد که معادل  11 درصد آب زیرزمینی کشور است.
وی در ادامه سخنانش  از چگونگی تشکیل مرکز، دانشکده قنات تفت ، اهداف این مرکز و همچنین در مورد برنامه های این دوره آموزشی توضیحاتی را ارائه داد.
رئيس سازمان جهادوكشاورزي در این جلسه به موقعیت جغرافیایی استان یزد اشاره نمود و گفت : علیرغم محدودیتهای اقلیمی، فعالیتهای کشاورزی در استان یزد از جایگاه خوبی برحوردار است و کشاورزان با در اختیارداشتن اطلاعات و برخورداری از امکانات جدید می توانند نیازهای خودرا در حد خودکفائی بدون گسترش سطح زیر کشت تامین نمایند.
وی افزود : در حال حاضر بالغ بر 3163 رشته قنات در استان وجوددارد که تأمين نزدیک به 30 درصد آب بخش کشاورزی و حدود 50 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان را بعهده دارند.
محمدجواد صالحی ادامه داد: 3500 نفر بهره بردار از طریق قنوات امرار معاش می نمایند و از این رو حفظ و مرمت قنوات بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی اعلام کرد : شهرستان تفت با 1738 رشته قنات و شهرستان میبد با 19 رشته قنات به تربیت بیشترین و کم ترین تعداد قنات در استان را دارا می باشند.
در پایان این جلسه فوکوهارا نماینده یونسکو در عراق از زحمات دکتر سمسار یزدی  و مسئولین برگزار کننده این دوره ها قدردانی نمود و از کارشناسان کشور عراق که در این دوره شرکت کرده اند خواست تا با استفاده از دانش و تجربیات کسب کرده در این دوره در حفظ و نگهداری قناتهای کشورشان تلاش نمایند. و از این طریق به مردمی که از این قناتها استفاده می کنند  کمک  نمایند.
شایان ذکر است این دوره  آموزشی به مدت 15 روز در 110 ساعت ( 80 ساعت تئوری و 30 ساعت  عملی ) با بهره گرفتن از برجسته ترین اساتید در زمینه قنات به منظور آشنایی کارشناسان با فن آوری و استفاده از تکنولوژ ی جدید حفر قنات در کشور ایران درمحل مرکز بین المللی قنات برگزار می شود .

کد خبر: 82
  تاریخ خبر : 1387/04/12
  آخرین به‌روزرسانی : 1387/04/12
 سرپرست روابط عمومي
 2785