مراسم اختتاميه همايش بين المللي دانش سنتي مديريت منابع آب برگزارشد

اين مراسم با حضور كليه ميهمانان داخلي و خارجي ، اساتيد دانشگاه ها و مسئولين يونسكو برگزار شد.

آقاي دكتر Hayde  (هايد ) استاد دانشگاه IHE  هلند گزارشي رادرمورد دوره تاريخ جهاني آب ارائه داد و گفت : دراين همايش به بخشهاي فني ، اجتماعي ، فرهنگي، مديريت آب و ارتباط آن باتوسعه جامعه و جنبه هاي اجتماعي آن توجه خاصي شده است.



خانم Klaver  (كلاور ) استاد فلسفه از هلند به تشريح برنامه آب و فرهنگ يونسكو پرداخت و از حضور فرهنگهاي مختلف در اين همايش ابراز خرسندي كرد .

وي از چاپ كتابي كه در آن به موضوع آب و فرهنگ آب در تمام جهان مي پردازد  و تا يكسال ديگر بصورت لوح فشرده و از روي اينترنت قابل دسترسي خواهد بود خبرداد.



 خانم صادقي مدير بخش علوم دفتر منطقه اي يونسكو در تهران  به چگونگي تشكيل باشگاه بين المللي قنات و سازه هاي تاريخي پرداخت و بيان كرد :  پژوهشگرانی در حال مطالعه بر روی شیوه‌های فنی جدید هستند تا از آن طریق بتوان فنون سنتی را ارتقاء بخشید و بخت بقای آنها را افزایش داد. اخیراً برخی سازمانهای بین المللی از قبیل UNU، UNCCD، UNESCO و EC  توجه فزاینده‌ای را به احیا و توسعه‌ی پایدار نظام های سنتی قنات معطوف داشته‌اند. اين باشگاه با هدف تقويت ارتباط بين پژوهشگران ، مديران ، دست اندركاران و بهره برداران سازه هاي تاريخي آبي و قنات ايجاد مي گردد. به اين ترتيب تلاشهاي پراكنده اي كه در سطح دنيا در زمينه سازه هاي تاريخي آبي و قنات انجام شده جمع آوري گرديده و زمينه اشاعه آن به سازمانهاي مرتبط فراهم مي گردد . بستر اين امر بوسيله ايجاد يك شبكه مجازي بين مراكز تخصصي سازه هاي تاريخي آبي در سطح دنيا از يكطرف و متخصصين امر از طرف ديگر فراهم مي گردد.



دكتر سمسار يزدي مدیر مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی و دبير همايش  درپايان طي سخناني ابراز داشت: توجه به ويژگي معنوي ، سازه هاي تاريخي آبي بسيار اهميت دارد و در رفع چالشهاي مديريت منابع آب  به كمك ما خواهند آمد ، از  پايداري رمز و راز سيستمهاي مديريت منابع آب  در گذشته براي مديريت كنوني آب بايد الهام گرفت.

 


 در پايان ، بيانيه اختتاميه  در 25 ماده توسط آقاي مهندس سلامت دستيار مركز منطقه اي مديريت آب شهري يونسكو قرائت شد.


 

کد خبر: 428
  تاریخ خبر : 1390/12/06
  آخرین به‌روزرسانی : 1390/12/06
 سرپرست روابط عمومي
 1987