همایش بین المللی دانش سنتی مدیریت منابع آب در یزد برگزار شد

همایش بین المللی دانش سنتی مدیریت منابع آب با هدف معرفی ظرفیت های دانش سنتی در تقویت مدیریت پایدار منابع آب با حضور محمدرضا عطارزاده معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا ، خانم تارجا ویتارا دبیر دفتر منطقه ای یونسکو در تهران، محمدرضا سعیدآبادی دبیرکمیسیون ملی یونسکو، ، محمدرضا فلاح زاده استاندار یزد و جمعی از پژوهشگران و متخصصین در سالن شهید عباسپور برق منطقه ای يزد افتتاح شد.

 همایش بین­ المللی دانش سنتی مدیریت منابع آب با هدف معرفی ظرفیت­های دانش سنتی در تقویت مدیریت پایدار منابع آب با حضور محمدرضا عطارزاده معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا ، خانم تارجا ویتارا دبیر دفتر منطقه­ای یونسکو در تهران، محمدرضا سعیدآبادی دبیرکمیسیون ملی یونسکو، ، محمدرضا فلاح­ زاده استاندار یزد و جمعی از پژوهشگران و متخصصین در سالن شهید عباسپور برق منطقه­ ای يزد افتتاح شد.

محمدرضا عطارزاده معاون آب وزارت نیرو، استان یزد را به عنوان شهر دارالعباده و یکی از شهرهای زیبا نام برد و گفت: در این همایش دانش گذشتگان را در حوزه آب بررسی می­کنیم که چه ابداعات و انگیزه­ هایی را برای خدمت­ رسانی داشته ­اند.

وی افزود: در این حوزه باید بیشتر تلاش کنیم و راه حلهایی را بیابیم که مدیریت و دانش فردا را طرح­ ریزی کنیم.

محمدرضا عطارزاده اظهار داشت:علمای اسلام که در این حوزه فعالیت کردند  در کنار تدریس حوزوی، سازه­ های آبی را نیز بنیان نمودند.

وی بیان کرد: آب یک ملک شخصی نیست و انفال است و همه مردم باید از آن منتفع شوند و بعد شخصی بتواند از آن استفاده کند. توزیع آب در زمان خشکسالی در اولویت حکومت است و به عنوان یک مسئله فقهی مطرح و به طور صریح مشخص شده است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ادامه داد: در چندین قرن تلاشهای بسیاری در حوزه آب صورت گرفته است و پس از انقلاب اسلامی طرح جامع به هم پیوسته آب را در سراسر کشور به اجرا درآوردیم و با توجه به منابع آبی حوضه­ های مختلف انتقال آب از مناطق آبخیز به مناطق خشک انجام داده شد.

عطار زاده افزود : ذخیره­سازی سیلابها در مناطق خشک که با ایجاد سدها در مسیر این سیلابها صورت گرفت علاوه بر ذخیره آبها از آسیب به شهرها و روستاهای قرار گرفته در مسیرسیلاب ها نيز جلوگیری شد.

وی یکی از وظایف استانداران را کمک به مدیریت آب دانست.

محمدرضا فلاح­ زاده استاندار یزد، با تشریح وضعیت اقلیمی و جغرافیایی استان بیان کرد: بشر با بحران آب مواجه است و در ایران تلاشهایی برای مدیریت بحران آب صورت گرفته است اما نیاز به آب درحال افزایش است و باید بین تأمین، توزیع و عرضه توازن قابل قبول به وجود آید.

وی افزود: نگاه مدبرانه و مدیرانه گذشتگان به آب باعث ایجاد هزاران روستا و آبادی پررونق در دل صحراها شد.

استاندار یزد در مورد معایب و محاسن قنات بیان کرد: قنات به علت طولانی بودن بسیار آسیب پذیر است و نیاز به مرمت و ترمیم دارد و هرچند که سفره آب را به طور سالیانه تخلیه می­کند و به آب زمستانی آن نیاز نیست اما رفتار متواضع با طبیعت، حسن قنات است و می­توان از این معایب و محاسن برای فعالیتهای آینده الگو گرفت.

محمدرضا فلاح­زاده پیشنهاد نمود: برای سرچشمه­ها و منابع آبی و بالا دست طرح هایی تصویب شود که مناطق پایین دست برای استفاده از منابع با مشکل مواجه نشوند. همچنین قنات­ها به عنوان مواریث ملی ثبت شوند تا از خشک شدن آنها جلوگیری شود.

شایان ذکر است همايش دانش سنتي مديريت منابع آب تجربيات ، نظرات و ديدگاه هاي سياستگذاران ، مديران ، پژوهشگران ، مسئولين ، كارشناسان و خبرگان و همه كساني كه به نوعي با موضوع مديريت منابع آب سر و كار دارند را گرد هم آورده و زمينه ي مناسبي براي خلق راه كارهاي جديد پديد مي آورد.

در اين همايش شركت كنندگان مي توانند يافته ها و آموخته ها خود را در مورد پايداري و سازگاري با تغييرات اقليمي و مشاركت مردمي در مديريت سنتي آب ارائه نمايند و در مورد چگونگي استفاده از اين يافته ها در فرايند سياست گذاري و تصميم گيري و مديريت دراز مدت منابع آب و چگونگی الهام گرفتن از آن در رفع چالشهاو بحرانهای فعلی به بحث و بررسي بنشينند.

این همایش باحضور بيش از 300 پژوهشگر كه 60 نفر آن از کشورهای ترکیه، الجزایر، سریلانکا، پاکستان، چین، مصر، کلمبیا، برزیل، عمان، فرانسه، هلند، روسیه، ژاپن، ایتالیا و ... مي باشند از دوم اسفند ماه به مدت سه روز در يزد برگزار مي شود.

کد خبر: 426
  تاریخ خبر : 1390/12/02
  آخرین به‌روزرسانی : 1390/12/03
 سرپرست روابط عمومي
 1526