لزوم کاهش ۶۰ میلیون مترمکعبی مصرف آب کشاورزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: برای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه، مصرف آب در بخش کشاورزی استان باید حدود ۶۰ میلیون مترمکعب دیگر کاهش یابد.


به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای یزد، جواد محجوبی مدیرعامل این شرکت در نشست خبری مشترک با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان که به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب برگزار شد، با تشریح آخرین وضعیت منابع آبی استان گفت: بر اساس ماده ۳۷ برنامه هفتم توسعه، مصرف آب کشاورزی کشور باید از ۸۰ میلیارد متر مکعب به ۶۵ میلیارد متر مکعب کاهش یابد که سهم استان یزد از این کاهش، معادل ۱.۲ درصد کل کشور می‌باشد.

وی افزود: برای تحقق این هدف، استان یزد باید تا پایان سال ۱۴۰۷ حدود ۶۰ میلیون متر مکعب دیگر از مصارف کشاورزی خود را کاهش دهد. این اقدام در چارچوب سند سازگاری با کم‌آبی دنبال می‌شود و نیازمند همکاری همه بخش‌ها و ارتقای بهره‌وری در مصرف آب است.


 محجوبی همچنین به میزان بارندگی های استان اشاره کرد و گفت: میزان بارندگی استان یزد در سال آبی جاری نسبت به متوسط بلندمدت حدود ۲۵ درصد کاهش داشته که آثار آن به‌ویژه در مناطق کوهستانی و روستاهای وابسته به چشمه‌ها و قنوات کاملاً مشهود خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت نامطلوب سفره‌های آب زیرزمینی استان تصریح کرد: استان یزد از نظر کسری سالانه منابع آب زیرزمینی با حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب بیلان منفی، پنجمین استان کشور از حیث وخامت به شمار می‌رود و در شاخص برداشت بیش از حد آب تجدیدپذیر نیز در زمره بحرانی‌ترین استان‌های کشور قرار دارد.

محجوبی ادامه داد: در سال آبی گذشته تمامی دشت‌های استان با افت سطح آب زیرزمینی مواجه بودند و به طور متوسط حدود نیم متر افت در سطح آبخوان‌ها ثبت شد؛ روندی که علاوه بر کاهش ذخایر آبی، خطر فرونشست زمین را نیز در برخی مناطق استان تشدید کرده است.

وی با اشاره به کاهش کمّی و کیفی منابع آب شیرین استان گفت: در برخی از آبخوان‌های مهم قابل شرب استان طی دو دهه گذشته علاوه بر کاهش حجم آب قابل برداشت، کیفیت آب نیز افت محسوسی داشته و شاخص شوری آب از حدود ۹۰۰ به ۱۴۰۰ میکروموس بر سانتی‌متر رسیده است.

وی با تأکید بر ضرورت مشارکت تمامی بخش‌ها در مدیریت مصرف آب گفت: تحقق اهداف برنامه هفتم و پایداری منابع آبی استان بدون همراهی بهره‌برداران، کشاورزان و عموم مردم امکان‌پذیر نخواهد بود.

حسن اکبری، مدیرکل محیط زیست استان نیز در این نشست تصریح کرد: موضوع کم آبی از واقعیت‌های محیط زیستی استان از گذشته تاکنون به شمار می‌آید. هرچند مسیر توسعه استان نیز باید بر اساس این واقعیت برنامه ریزی می‌شد، ولی در این باره غفلت شده است.

وی با اشاره به کسری تجمعی ۱۰ میلیارد مترمکعبی سفره‌های زیرزمینی افزود: این حجم از بیلان منفی بیانگر بدهی اکولوژیکی به طبیعت است.

وی مهمترین قربانی توسعه کشور و استان را آب عنوان کرد و گفت: برای جبران این بدهی و رفع عدم تعادل اکولوژیکی ایجاد شده در استان برنامه ریزی و تلاش شده است.

 

کد خبر: 4244
  تاریخ خبر : 1405/04/02
 9