
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقهای یزد، محمد راسترو معاون برنامه ریزی این شرکت در آئین اختتامیه سال تحصیلی گذشته و افتتاحیه طرحهای ملی نجات آب و گسترش سواد آبی در سال تحصیلی جدید که با حضور برخی از دانش آموزان و دبیران مدارس برگزار شد، با اشاره به حضور بیش از 90هزار دانشآموز در این دو طرح مهم گفت: دانش آموزان نمایندگان آگاه جامعه یزد هستند و امروزه جامعه بیش از هر زمان دیگری نیازمند گفتوگوی علمی و قابل فهم درباره آب می باشد.
وی به به دو نوع کم آبی فیزیکی و اقتصادی اشاره کرد و افزود: کمآبی فیزیکی همان کاهش واقعی منابع آب است که امروز در خشکشدن باغها و افت منابع زیرزمینی در استانهایی مانند یزد و کرمان مشاهده میشود.
راسترو ادامه داد: همچنین کمآبی اقتصادی به معنای کمبود آب باکیفیت و قابل استفاده است که ریشه در مدیریت نادرست مصرف دارد.
معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقهای یزد با بیان اینکه افزایش راندمان مصرف آب، بدون تفاوت در نوع شغل یا فعالیت، یک ضرورت همگانی است، تصریح کرد: مصرف بیرویه آب در بخشهای کشاورزی، صنعت و خانگی، مانند خرجکردن بیحساب سرمایهای است که بهسختی به دست آمده است.
وی با خطاب قرار دادن دانشآموزان طرح ملی داناب بیان کرد: مسئولیت مهمی بر عهده شماست تا پیام درست مدیریت مصرف آب در بخش های کشاورزی، صنعت را به خانوادهها، بستگان، مدارس و محافل اجتماعی منتقل کنید.
معاون برنامهریزی شرکت آب منطقهای یزد با تأکید بر نقش نخبگان در آینده کشور گفت: آینده مدیریت منابع آب و توسعه پایدار کشور، به آگاهی و مسئولیتپذیری شما دانش آموزان وابسته است.
علی دهقان مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد در ادامه این مراسم گفت: هر آنچه امروز آموزش و پرورش برای گفتن و اجرا کردن دارد، به واسطه وجود شما دانشآموزان متعهد و آیندهنگر است و بدون شماعملاً سخنی برای ارائه وجود نخواهد داشت.
وی با اشاره به نقش کلیدی آموزش در موفقیت طرحهای ملی تصریح کرد: هر اقدامی در کشور اثرگذار، ماندگار و فرهنگساز باشد، باید از مسیر آموزش، تربیت و پرورش انسانهای آگاه، مسئولیتپذیر و هدفمند عبور کند.
دهقان تصریح کرد: آموزش و پرورش به همراه خانوادهها، بخش بزرگی از جامعه را شکل میدهند و مسئولیت تربیت نسلی را بر عهده دارند که آینده ایران را خواهد ساخت.
وی بحران آب را یکی از جدیترین چالشهای جهانی دانست و افزود: امروز دیگر جنگها، جنگ سرد و سخت گذشته نیست؛ بلکه جنگ آب است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد ادامه داد: اگر مصرف و مطالعه و همچنین برنامه ریزی درست برای منابع آبی وجود نداشته باشد، آیندهای بسیار دشوار در انتظار کشور خواهد بود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با تأکید بر ضرورت نهادینهسازی فرهنگ قانونمداری و صرفهجویی از سنین پایین خاطرنشان کرد: همانگونه که قانونپذیری در مدارس آموزش داده میشود، حفظ سرمایههای ملی مانند آب و برق نیز باید بهصورت یک باور درونی در دانشآموزان شکل بگیرد. اگر آب نباشد، نه زندگی معنا دارد و نه توسعهای مانند معدن و صنعت امکانپذیر است.
محمد رضا دهقانی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان یزد همچنین در این مراسم با بیان اینکه هر منطقه نیازمند نسخهای متناسب با شرایط بومی خود است، گفت: برای حل مسائل آبی یزد نمیتوان از استانها یا کشور های دیگر انتظار داشت بلکه راهحل مشکلات آب این استان در دستان خود یزدیها و بهویژه دانشآموزان آیندهسازان این دیار است.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی یزد با تأکید بر اینکه بحران آب، مسئلهای فراتر از یک موضوع دانشگاهی یا سازمانی است، افزود: کمآبی مسئله حیات امروز و فردای ماست و اگر قرار است اقدامی مؤثر صورت گیرد، تنها با همافزایی همه بخشها و مشارکت مردمی امکانپذیر خواهد بود.
دهقانی با اشاره به اهداف اجرای طرحهای داناب و سواد آبی گفت: این طرحها بستری فراهم کرده تا با افزایش آگاهی و دانایی، راهکارهای ساده و عملی کاهش مصرف آب در بخشهای کشاورزی، صنعت و مصارف شرب و بهداشتی شناسایی و ترویج شود.
وی در پایان نقش دانشآموزان را در انتقال پیام صرفهجویی به خانوادهها را بسیار اثرگذار دانست و افزود: هر دانشآموز میتواند سفیر آب در خانواده، مدرسه و جامعه باشد و با گفتوگو و آموزش، تغییرات مثبت و ماندگاری ایجاد کند.