حفظ آب؛ همانند حفظ جان / تأکید بر پرورش انگیزه‌ درونی دانش‌آموزان برای صیانت از آب و رفع شکاف بین دانش و عمل

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: باید به مرحله‌ای برسیم که حفظ آب برای دانش‌آموزان همچون حفظ جان و نفس کشیدن تلقی شود؛ انگیزه‌ای درونی، پایدار و غریزی که آینده منابع آبی کشور را تضمین می‌کند.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد، جواد محجوبی مدیرعامل این شرکت در نشست انعقاد تفاهم نامه آغاز نهمین سال طرح‌ ملی داناب و پنجمین سال طرح سواد آبی در مدارس استان یزد، با اشاره به نقش حیاتی آموزش‌وپرورش در تربیت نسل آینده گفت: اصلی‌ترین رسالت نظام در حوزه تربیت و پرورش فرزندان این سرزمین بر دوش شماست و آینده تصمیم‌گیری‌های کشور به دست همین دانش‌آموزانی رقم می‌خورد که امروز در کلاس‌های درس حضور دارند.

وی با بیان اینکه حفظ آب باید معادل حفظ جان تلقی شود، افزود: اگر بتوانیم دانش‌آموز را به مرحله‌ای برسانیم که خود را جزئی جدایی‌ناپذیر از طبیعت بداند و به اتحاد و یکپارچگی برسد. در این سطح، مرزهای بین "من" و "طبیعت" از بین می‌رود. انسان خود را جزئی جدایی‌ناپذیر از کل می‌بیند. بنابراین، آلوده کردن آب و  رودخانه، آلوده کردن وجود خود است و حفظ آب، حفظ جان خود. این عمیق‌ترین سطح انگیزش برای عمل مسئولانه است.

باید برای نحوه گذار دانش اموزان از اخلاق بیرونی به انگیزش درونی برنامه ریزی کنیم، در این صورت عمل "حفظ آب" دیگر یک تکلیف یا اجبار نیست، بلکه یک غریزه طبیعی برای حفظ خود است، دقیقاً مانند نفس کشیدن. این، عمیق‌ترین و پایدارترین سطح انگیزش است زیرا از درون فرد می‌جوشد.

در این حالت است که مشکل "شکاف بین دانش و عمل" نیز حل می‌شود. بسیاری می‌دانند آلوده کردن و اصراف کردن آب بد است، اما عمل نمی‌کنند.  اما اگر حفظ آب را معادل حفظ خود بدانند، دیگر برای عمل نیازی به استدلال پیچیده ندارند، این عمل، بدیهی و فوری می‌شود.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد با بیان اینکه اجرای طرح داناب و سواد آبی در مدارس دو هدف را در پی دارد، اظهار کرد: مدیریت مصرف آب و صرفه جویی مصارف فعلی، هدف اولیه این طرح ها است که می تواند در بین دانش آموزان و خانواده های آن ها گسترش یابد.

وی تصریح کرد: هدف نهایی از اجرای این دو طرح ملی این است که دانش‌آموز امروز در آینده، چه در جایگاه مدیریتی و چه به عنوان بهره‌بردار، شهروند، کشاورز، صنعتگر یا کارمند، تصمیم‌های صحیح و مسئولانه در حوزه آب اتخاذ کند. انتقال این نگرش در دوران متوسطه اول و دوم می‌تواند در سرنوشت کشور تأثیر جدی بگذارد.

 رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی آب منطقه ای یزد همچنین ابراز کرد: با همکاری آموزش و پرورش و جهاد دانشگاهی و با اجرای طرح داناب و سواد آبی  صحنه های ماندگاری در مدارس استان رقم می خورد.

علی دهقان مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد در ادامه این نشست بر اهمیت موضوع آب و ضرورت تغییر رویکرد در مصرف آن تأکید کرد و گفت: آب امروز به یک مسئله حیاتی و استراتژیک تبدیل شده و آموزش صحیح و نهادینه‌سازی مهارت‌های صرفه‌جویی از مقاطع ابتدایی تا متوسطه، می‌تواند آینده کشور و استان را تضمین کند.

وی افزود: شکاف بین دانش و عمل در حوزه مدیریت مصرف آب همچنان محسوس است و باید از طریق آموزش مهارت‌های نرم و ایجاد جریان‌سازی فرهنگی در مدارس، این فاصله کاهش یابد. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد در پایان با اشاره به نقش معلمان در شکل‌دهی نگرش دانش‌آموزان گفت: نهادینه کردن صرفه جویی در آب باید از معلمان تاریخ و ادبیات آغاز شود تا با انتقال پیشینه تاریخی و فرهنگی ایران و اهمیت منابع آبی، دانش‌آموزان با انگیزه درونی و احساس مسئولیت نسبت آب این مایع ارزشمند رشد کنند.

کد خبر: 4074
  تاریخ خبر : 1404/09/11
 24