فن آوري تعديل آب و هوا از نگاه سازمان و انجمن‎هاي معتبر جهان

با توجه به اهميت برنامههاي تعديل آب و هوا در دنيا عمدتاً چهار انجمن و سازمان معتبر فعاليتهاي تعديل آب و هوا را هدايت و نظارت ميكنند.

اين چهار انجمن شامل :

1-سازمان هواشناسي جهاني WMO                          (World meteorological organization)

2-جامعه مهندسين عمران آمريكا ASCE                 (American society of civil Engineering)

3-انجمن تعديل آب و هوا WMA                                 (Weather modification association)

4-جامعه هواشناسي آمريكا AMS                 (American meteorological society)

هر كدام از اين انجمنها، جنبههاي خاصي از فعاليتهاي آب و هوا را مورد توجه قرار داده اند كه به طور كلي شامل  :

  • جذب اعضاء در سر تا سر دنيا
  • ثبت پروژههاي عملياتي و تحقيقاتي در سراسر دنيا
  • حمايت و نظارت بر سرمايه گذاري در اجراي برخي پروژههاي تحقيقاتي
  • انتشار نشريات و مجلات
  • برگزاري سمينارها و كنفرانسها
  • تهيه كتب مرجع و گزارشات راهنما درباره ی تعديل آب و هواو برگزاري كارگاههاي آموزشي در اين زمينه است.

خلاصه ای از بیانه ی هریک از انجمن ها پیرامون تعدیل آب و هوا در زیر ارائه می گردد :

الف) بيانيه WMO(مارس 2010)

اين انجمن بيانيهای در زمينه تعديل آب و هوا دو بخش صادر نموده است، در بخش اول بر روی تقويت پروژههاي تحقيقاتي و بررسي آنها ازنظر پايه علمي تاكيد شده است .

هر چند كه عمليات افزايش بارش در صورت موفقيت مزایای قابل توجهي را در بر دارد ،اما عدم قطعيت در اين مورد ميتواند با ريسك قابل توجهي همراه باشد.

لذا اين بررسيها نيازمند تحقيقات استراتژيك پيوسته است كه بر روي آناليز آنها ميبايست با كاربرد روشهاي آماري و مقايسه رويدادهاي بارور شده با بارور نشده، تاثير باروري تخمين زده شود.

  • از آنجائي كه باروري ابرها با یديد نقره تاكنون طبق آمار هيچگونه تاثير معني‎داري بر سلامتي و محيط زيست مردم نداشته است با اين وجود تاكيد شده است كه در تمامي طرحها اثرات بالقوه آن روي محيط زيست و سلامتي مردم بررسي گردد.
  • موضوع فعاليتهاي بشر در اين مورد، با ادعاهاي رو به افزايش همراه است كه بر مناطق ديگر اثرات منفي به جاي گذاشته و بر بارش آن مناطق تاثير ميگذارد كه طبق اين بيانيه پيشنهاد شده است كه اندازه گيريهاي طولاني مدتي در اين مورد صورت پذيرد.
  • ضمناً پيشنهاد شده است كه دولتهاي مشترك در اين زمينه جهت آموزش و تحصيلات مربوطه سرمايه گذاري كنند.

در بيانيه دوم WMO، با تاكيد بر تحقيقات تعديل آب و هوا نسبت به تمايل به اجراي پروژههاي عملياتي و همچنين قابليت تاثير گذاري بر ميكروساختار ابر در آزمايشگاه و ساخت مدلهاي عددي شبيه سازي شده براي ارزيابي آزمايشات باروري ابرها مورد نظر قرار گرفته است. ضمناً تاكيد شده است كه علاوه بر انجام آزمايشات زميني از قبيل باران سنجي و غيره از روشهاي سنجش از دور از قبيل رادار و ماهواره نيز كمك گرفته شود. ضمناً پيشنهاد شده است كه از ابزارهاي جديد مشاهده اي و قابلتيهاي مدلهاي عددي در طراحي، اجرا و ارزيابي پروژههاي ميداني كمك گرفته شود.

از آنجائي كه تگرگ يك پديده همرفتي عميق و پيچيده اي ميباشد باعث خسارات قابل توجهي به اقتصاد محصولات كشاورزي واموال ميشود. عليرغم پيشرفتهايي كه تاكنون در دانش بشر در اين مورد انجام شده است شبيه سازيهايي ديگري در اين زمينه انجام گيرد چرا كه هنوز براي ارائه پاسخهاي نهايي به قدر كافي جوابها دقيق نيستند.

در بخش سوم اين بيانيه رهنمودهاي مفيدي جهت طراحي فعاليتهاي تعديل آب و هوا شده است. اين رهنمودها به منظور مشاوره اعضاء يا كمك در فعاليتهاي تعديل آب و هوا است.

كه نهايتاً تاكيد مينمايد كه WMO  از دادن مشورتهاي تفضيلي براي برنامه ريزي فعاليتهاي طراحي اجرا و ارزيابي برنامههاي تعديل آب و هوا معذور است و هزينهها بر عهده كشور متقاضي خواهد بود.

كه نهايتاً تاكيد مينمايد كه WMO  از دادن مشورتهاي تفضيلي براي برنامه ريزي فعاليتهاي طراحي اجرا و ارزيابي برنامههاي تعديل آب و هوا معذور است و هزينهها بر عهده كشور متقاضي خواهد بود.

ضمناً WMOهيچ مسئوليتي در قبال پيامدهاي مشاوره توسط دانشمندان يا متخصصان دعوت شده را ندارد.

ب) بيانيه جامعه مهندسين عمران آمريكا ( ASCE)

     اين بيانيه مختصر در خصوص تعديل آب و هوا است. در اين بيانيه حفاظت و توسعه منابع آب جوی ملي را براي كاربردهاي سودمند حمايت و تشويق ميكند و لازمه استمرار از اين حمايت جمع آوري مداوم اطلاعات آب جوي، تحقيقات و برنامههاي عملياتي و ارزيابي دقيق است. اين تلاشها شامل ارزيابي اثرات فرامنطقه اي و طولاني مدت زيست محيطي ميباشد.

اين جامعه مهندسين با همكاري شركتهاي تعديل آب و هوا راهنماي تهيه اسناد لازم در استفاده از تكنولوژي آب جوي را براي جوامع و دولتها ی علاقه مند منتشر ميكند. 

ج) انجمن تعديل آب و هوا ( WMA)

در ميان 4 انجمن ياد شده اين انجمن تنها مرجعي است كه فعاليت آنها منحصراً به امور تعديل آب و هوا و باروري ابرها اختصاص دارد. بيانيه اين انجمن در دو بخش مطرح شده است كه در بخش اول در موضوع افزايش بارش زمستانه و تابستانه در سال 2005 و در بخش دوم به اثرات زيست محيطي یديد نقره در تعديل آب و هوا (2009) پرداخته است.

 در بخش اول به صورت خلاصه چنين مطرح شده است كه افزايش بارشهاي زمستانه با توجه به آزمايشات تحقيقاتي موفقيت آميز بوده و همواره حاكي از افزايش بين 5 تا 15 درصد بارش فصلي
مي باشد .در برنامههاي افزايش برف زمستانه ميتوان از تركيب هواپيما و سيستمهاي پخش زميني استفاده كرد.

و درمورد افزايش بارش  تابستانه، تحقيقات نشان  داده است كه باروري بر روي ابرهاي كومولوس تابستانه دلگرم كننده بوده اما تاحدي متغير ميباشد  و بستگي به مقياس مكاني و روش باروري دارد چراكه اگر ابرهاي معين يا بخشهايي از ابر معيارهاي اصلي باشند اثرات مثبت باروري در دامنه اي بين 50% تا 100% براي ابرهاي منفرد و تقريباً 50درصد براي خوشههاي ابرهاي همرفتي است.

در بخش دوم نيز اثرات زيست محيطي پديدنقره در تعديل آب و هوا مورد بررسي قرار گرفته است و با انجام آزمايشات و همچنين تحقيق درمورد تأثير اين ماده در محيط زيست و همچنين تعيين ميزان و مقدار نقره موردنياز در باروري ابرها، پتانسيل اثرات زيست محيطي باروري ابرها با پديد نقره از سال 1960 مورد مطالعه قرار گرفته شده و درنهايت نتيجه گيري شده است كه باروري ابرها با استفاده از آئروسل یديدنقره هيچ تاثيري بر محيط زيست نداشته وانتظار وقوع آن هم نمي رود.

د) بيانيه جامعه هواشناسي آمريكا (AMS)

اين انجمن بيانيه خود را در سال 1985 در زمينه تعديل آب و هوا صادر نموده است كه در بخش اول موضوع تعديل  عمدي و سهوي آب و هوا (1998) است كه ضمن آن چنين مطرح شده است كه براي باروري موفق يك ابر مناسب، بايستي مقادير كافي مواد مناسب باروري در زمان مناسب و هدف‎گيري دقيق به ابر وارد شود. ضمناً دلايلي وجود دارد كه تغييرات بارش اعم از افزايش يا كاهش ميتواند در مسافتي دورتر از مناطق هدف موردنظر نيز رخ دهد. براي كمي كردن اين اثرات فرامنطقه‎اي بايستي ابعاد و نيز اثرات هيدرولوژيكي مورد ارزيابي قرار گيرد كه طي ان پيشنهاد شده است كه تلاش جهت توسعه شناخت فرآيندهاي باروری ابر و بارش در تعديل عمدي آب و هوا بايستي همچنان ادامه يابد.

و در بيانيه بعدي كه در سال 2010 منتشر شد به موضوع تعديل سهوي يا ناخواسته آب و هوا پرداخته و اين بيانيه عمدتاً به دلايل و اثرات ممكن تعديل ناخواسته آب و هوا در اثر عواملي همچون آئروسلها، انتشار گازها و تغييرات كاربري زمين با مقياس محلي و منطقه اي ميپردازد.                    

کد خبر: 337
  تاریخ خبر : 1390/06/03
  آخرین به‌روزرسانی : 1390/06/03
 مدیر سایت
 1676