بازار آب یکی از راهکارهای مدیریت تقاضا و تامین آب است

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد از بازار آب به عنوان یکی از راهکارهای مدیریت تقاضا و تامین آب بهره برداران و متقاضیان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای یزد، جواد محجوبی مدیرعامل این شرکت در جلسه ای که با حضور مدیران و کارشناسان سازمان های مدیریت و برنامه ریزی و  جهاد کشاورزی استان برگزار شد،  گفت: یکی از راهکارهای مدیریت تقاضا و تأمین آب بهره بردارن از محل بهبود بهره وری و کاهش اتلاف بهره برداران در سازوکارهای اقتصادی، بازار آب است.

وی افزود: بازار آب ساز و کاری است که از طریق آن دارندگان مجوز، حق انتفاع بهره‌برداری از منابع آب خود را با یکدیگر و سایر متقاضیان مبادله می‌کنند.

محجوبی خاطر نشان کرد: اگر بهره‌برداری بتواند ارزش اقتصادی بیشتری از دیگر بهره‌برداران آب به دست آورد، می‌تواند در بازار با پرداخت مبلغی، سهمی از آب دیگران را دریافت کرده و مورد استفاده قرار دهد.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه ای یزد خطر نشان کرد: اگر امکان صرفه‌جویی در مصرف آب وجود داشته باشد، بهره‌برداران انگیزه صرفه‌جویی و کسب درآمد از واگذاری آب مازاد را خواهند داشت.

جواد محجوبی مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد با بیان اینکه دشت یزد _ اردکان به عنوان یکی از سه پایلوت اجرای بازار آب در کشور انتخاب شده است، گفت:  مطالعات پروژه بازار آب این دشت از ابتدای سال 1398 آغاز شد و این پروژه اوایل اسفند ماه سالجاری وارد مرحله اجرایی می شود. 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مبادله آب در بازار آب شامل سه مرحله است، ابراز کرد: در مرحله اول مبادله آب زیرزمینی به صورت تبادل شارژ سالانه بین چاه ها انجام خواهد شد.

وی همچنین ادامه داد: در مرحله دوم مبادله آب انتقالی دریا و پساب تصفیه خانه های فاضلاب که در بخش های پساب و آب دریا به صورت فیزیکی و بلند مدت صورت می گیرد.

محجوبی افزود:  در گام سوم نیز خرید و فروش چاه بر اساس ماده 27 و 28 قانون توزیع عادلانه آب انجام می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد گفت: در اجرای پروژه بازار آب دشت یزد اردکان حداکثر 10 درصد حجم مجاز بهره برداری ناشی از صرفه جویی که در آخرین پروانه بهره برداری معتبر ذکر شده است،  به عنوان حجم آب قابل واگذاری در نظر گرفته می شود.  

وی در پایان ابراز کرد: تبادل در شش حالت کشاورزی به کشاورزی، کشاورزی به صنعت، صنعت به کشاورزی  (صنایع وابسته به کشاورزی)، صنعت به صنعت، کشاورزی به شرب و بهداشت و صنعت به شرب و بهداشت امکان پذیر است.

کد خبر: 3305
  تاریخ خبر : 1402/11/25
 روابط عمومی
 182