جز از راستی هیچ دم بر نیار

یادداشت مدیر روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای یزد به مناسبت هفته روابط عمومی

دنیای پرهیاهو و پرمشغله امروز که مردم را از زندگی سنتی به زندگی مدرن کشانده ، شرایط و جنبه های جدیدی را وارد زندگی انسانها کرده و سبک زندگی آنها را تغییر داده است. سبک زندگی را می توان مجموعه ای کم و بیش جامع و منسجم از عملکردهای روزمره یک فرد دانست که نه فقط نیازهای جاری او را برآورده می سازد، بلکه روایت خاصی را که وی برای هویت شخصی خویش بر می گزیند، در برابر دیگران مجسم می سازد.

آزادی بیان، دموکراسی ، فردگرایی ، اومانیسم، عقل گرایی ، اعتقاد به اصل پیشرفت تاریخی ، اصالت علم، نظام تکنوکراسی ، سکولاریزم و اعتقاد به قانونگذاری توسط عقل از ویژگی های دوران مدرن بود که اثرات آن در دوران های بعدی تاریخ بشریت و طی نسل های متمادی ادامه یافته است. در چنین دنیایی انسان خدای جهان است و همه چیز حول محور او می چرخد. در این فضا انسان تلاش می کند با استفاده از تکنولوژی های مدرن تسلط بیشتری بر جهان پیدا کند. بر این اساس، از آنجا که انسان همه چیز را برای خود می داند کم کم خدا را  به فراموشی سپرده ، علاوه بر اینکه دین در جامعه کمرنگ می شود، اولویت ارزش ها و اخلاقیات انسانی جای خود را به اولویت نیازها و منفعت های بشری می بخشد تا جایی که فردریش نیچه اذعان می دارد که " خدا مرده است" بدین معنی که ایده و انگاره های ما از خدا مرده است.

با وجود برکات زیاد تفکرات مدرنیته برای جامعه بشری که تا قرن ها تحت تاثیر اندیشه های پوسیده دوره قرون وسطی به قهقهرا رفته بود، اثرات سوء و منفی این نوع تفکر امروزه جهان را فرا گرفته و اندیشمندان و جامعه شناسان را برآن داشته است تا به دنبال راه حلی برای بهبود زخم های معنوی بشریت باشند. شاید بر این اساس شعار امسال روز روابط عمومی اینگونه انتخاب شده است که " جز از راستی هیچ دم بر نیار". شعاری که از دیرباز چه در فرهنگ ایرانی و چه در فرهنگ اسلامی در زندگی بشر رواج داشته و بر آن توصیه و تاکید شده است، برای فعالان عرصه روابط عمومی که فلسفه وجودیشان زنده کردن ارزش هاست، سفارش شده است.

عده ای فکر می کنند صداقت و راستگویی صرفا یک مساله اخلاقی است. از اینرو ناخودآگاه می خواهند آن را در بررسی مسائل و مشکلات اجتماعی به حاشیه ببرند. اما، باید گفت صداقت موضوعی کلیدی در فهم و نقد کلیه حوزه های اجتماعی است و نقش آن در اقتصاد و تجارت، کمتر از سرمایه، نیروی انسانی و دیگر عوامل نیست. در جو اجتماعی بی صداقتی، بی اعتمادی موج می زند و در جو بی اعتمادی، شخصیت پایه دستکاری می شود و آدمها به مالکان طماع، کسبه حقه باز، کارگران تنبل و... تبدیل می شوند. در حالیکه یک سازمان وظیفه تولید کالا یا ارائه خدماتی به عموم مردم را دارد، نیازمند جلب اعتماد عمومی برای برقراری ارتباط سازنده تر است و روابط عمومی هر سازمان که در واقع آینه تمام نمای سازمان و پل ارتباطی سازمان با مردم است، بیشتر از هر واحد و بخش دیگری باید سمبل این شعار باشد تا بتواند نظر عموم مردم را به سازمان جلب کرده، ارائه خدمات آن سازمان را در جامعه تسهیل نماید. بر این اساس ضمن تبریک 27 اردیبهشت ماه، روز روابط عمومی، به کلیه فعالان این عرصه، به دلیر مردان و شیرزنانی که در چنین دنیایی این وظیفه خطیر را بر عهده دارند خدا قوت عرض نموده، از ایزد منان برای ایشان تداوم توفیقات را مسالت می نمایم.

کد خبر: 3101
  تاریخ خبر : 1402/02/27
  آخرین به‌روزرسانی : 1402/02/27
 روابط عمومی
 435