زباله های رها شده در شهر تفت و تهدید سلامت منابع آب، محیط زیست و شهروندان

زباله های رها شده در شهر تفت به محل جولان حیوانات و حشره های موذی تبدیل شده که علاوه بر ایجاد سیمای نازیبا، از نظر بهداشتی نیز منابع آب و خاک منطقه را تهدید می کند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، در شهرتفت بعنوان باغ شهر استان یزد که میزبان مسافران و گردشگرانی از نقاط مختلف استان و خارج از استان است،مکانی مناسب جهت دفن بهداشتی زباله وجود ندارد و گود زباله ای که برای این شهر در نظر گرفته شده در مسیر عبور آبراهه قرار گرفته و آب های حاصل از بارندگی و سیل که از داخل و یا مجاورت گود عبور می کند حجم زیادی شیرابه تولید کرده و زمینه آلودگی منابع آب و خاک منطقه را فراهم می نماید.

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای یزد در این باره گفت:علاوه بر روش نامناسب دفن زباله در گود زباله شهر تفت ، تفکیک و پوشاندن زباله نیز به شیوه بهداشتی انجام نشده و زباله ها در محل گود، رها سازی می شود که این موضوع علاوه بر ایجاد چهره ای نازیبا از محیط زیست، باعث جابجا شدن زباله های سبک تر تا فواصل طولانی در محیط اطراف می شود.

""ناهیدغلام نژاد"افزود: سوزاندن زباله در بخش هایی از این گود، باعث آلودگی هوا و به دنبال آن ایجاد باران های اسیدی در منطقه می شود.

وی یادآور شد:علاوه بر شهر تفت، تعدادی از روستاهای شهرستان نیز فاقد محل مناسب جهت دفن زباله هستند و زباله در این روستاها به صورت سوزاندن در محل  و یا رهاسازی در محیط اطراف دفع می شود که این موضوع نیز می تواند زمینه آلودگی منابع آب و قنوات پایین دست را فراهم سازد.

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای یزد اظهار داشت:در حال حاضرکه منابع آبی موجود در معرض خطرات کمی و کیفی قرار دارند و همه در برابر حفاظت از این منابع حیاتی مسئولیم، انتظار می رود این موضوع و چالش موجود در شهرستان، توسط ارگان های ذیربط، در اسرع وقت پیگیری و اقدام موثر و قابل قبولی انجام شود.

وی از شهرداری تفت خواستار شد تا با همکاری اداره محیط زیست، شورای شهر، مرکز بهداشت و فرمانداری، اقدامات لازم در خصوص مکان یابی محل مناسب دفن و دفن بهداشتی زباله با رعایت اصول بهداشتی را انجام دهد و از آلودگی بیشتر و ایجاد معضلات زیست محیطی بعدی در شهرستان جلوگیری بعمل آورد.

رییس اداره محیط زیست شهرستان تفت هم با بیان اینکه در یکسال گذشته چند گودزباله ساماندهی یا تعطیل شده است گفت:یکی از بزرگترین گودهای زباله شهرستان در شهر تفت قرار دارد  که امیدواریم هرچه سریع تر نسبت به مکان یابی و دفن بهداشتی زباله در این گود، اقدام شود.

"موسی شمسایی" افزود: در این عصر، می توان با استفاده از تکنولوژی و علم امروز و تجربیات موفق موجود به راحتی این مسائل و معضلات زیست محیطی مربوط به زباله را مرتفع نمود.

 

 

کد خبر: 2966
  تاریخ خبر : 1401/09/16
  آخرین به‌روزرسانی : 1401/12/13
 روابط عمومی
 364