در رویداد آبی هرات مطرح شد:

امکان تامین آب برای ایجاد صنایع کم آبخواه در خاتم / مجوزآبگیری سد خوانسار تا حجم 3.5 میلیون متر مکعب صادر شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد از امکان تامین آب برای ایجاد صنایع کم آبخواه در شهرستان خاتم و صدور مجوز آبگیری مرحله دوم سد خوانسار تا حجم 3.5 میلیون متر مکعب برای سیل های آتی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد"محمدمهدی جوادیان زاده" در شورای حفاظت منابع آب خاتم که در راستای برنامه های رویداد آبی برگزار شد با اشاره به اقدامات حفاظتی که همواره باید در دستور کار باشد گفت: یکی از اقدامات خوبی که با پی گیری های مستمربه انجام رسیده تخصیص آب جهت توسعه صنایع کم آبخواه در شهرستان خاتم می باشد.

وی اظهار داشت:از آنجا که این شهرستان از نظر توسعه صنعت چندان رشد نداشته، این تخصیص، به دلیل کم آبخواه بودن صنایع ضمن اینکه آلایندگی چندانی برای محیط زیست ندارد، می تواند اشتغال و برکات صنعت پاک را در منطقه ایجاد نماید و ما با اعلام آمادگی برای تامین آب این واحدهای صنعتی، منتظر معرفی این واحدها هستیم.

جوادیان زاده در ادامه برنامه های حفاظتی افزود: از آنجا که گلخانه ها نقش بسیار خوبی در بهره وری آب و افزایش بهره وری در بخش تولید دارند، جهت ترغیب و تشویق کشاورزان به ایجاد کشت های گلخانه ای و کم آبخواه تفاهم نامه ای با جهاد کشاورزی جهت اعطای تسهیلات و مساعدت های لازم بسته شده است که امیدواریم کشاورزان از این موقعیت استفاده کرده و استقبال نمایند.

وی به برنامه جدید وزارت نیرو جهت راه اندازی بازارآب جهت تسریع در برنامه های مدیریت آب اشاره کرد و با بیان اینکه استان یزد بعنوان یکی از استان های پیشتاز در این بازار بوده و در ابتدا دشت یزد-اردکان بعنوان پایلوت انتخاب شده بود از انتخاب دشت خاتم جهت راه اندازی بازار آب خبر داد و گفت:این بازار می تواند بخش قابل توجهی از چالش ها و مشکلات مدیریت محلی آب را حل نماید.

وی همچنین از نصب 99.2 درصد کنتورهوشمند کشاورزی و 50.8 درصد کنتورهوشمند صنعتی دراین شهرستان خبر داد و با بیان اینکه این شهرستان در نصب کنتورهای هوشمند پیشرو بوده بر نصب تعداد باقیمانده کنتورها جهت برقراری عدالت بین کشاورزان و صنایع در مدیریت برداشت آب تاکید کرد.

این مسئول با ابراز تاسف از افت شدید آبهای زیرزمینی در بعضی مناطق شهرستان گفت:علیرغم اقدامات بسیار خوب حفاظتی جهت برقراری تعادل و پایداری سفره ها که با همکاری کشاورزان عزیز انجام شده و در حال انجام می باشد ولی متاسفانه کسری 26 میلیون متر مکعبی مخزن و به تبع آن نشست زمین، بسیار نگران کننده می باشد.

وی پدیده نشست زمین را از عوارض برداشت بی رویه آب های زیرزمینی دانست و گفت: نشست خاموش زمین که در حال رخداد بوده است با سیلاب اخیر نمایان شده و اگر افت سطح سفره های زیرزمینی به همین منوال پیش برود قطعا سفره ها و زیرساخت ها از بین خواهد رفت و دیگر کشاورزی در این شهرستان معنایی نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در مورد آبگیری سد خوانسار نیز گفت:به طور کلی سدها حساسیت ویژه ای برای آبگیری دارند و بدون بررسی و برنامه از سوی مشاورین و پیمانکاران نمی توان آبگیری نمود.

وی افزود: در برنامه آبگیری سد خوانسار 11 مرحله دیده شده که از اسفند 1399 که  شروع آبگیری سد بوده و باید 1.5 میلیون متر مکعب آبگیری شود متاسفانه سیلاب شدیدی نداشتیم و در سیلاب اخیر اگر بیش از این حجم آبگیری می شد باعث شکسته شدن سد و خسارت به پایین دست و از بین رفتن تمام زحمات و هزینه ها می شد.

جوادیان زاده ادامه داد: در حال حاضر با برسی هایی که توسط مشاور انجام شده مجوز آبگیری مرحله دوم این سد تا حجم 3.5 میلیون متر مکعب صادر شده و برای سیل های آتی می توان این حجم از آب را ذخیره کرد.

فرماندارخاتم نیز در این رویداد آبی با اشاره به اقدامات حفاظتی که درحال انجام می باشد گفت: نصب کنتورهای هوشمند،خاموشی چاهها و طرح تحویل حجمی با رعایت حال کشاورز و نرسیدن شوک و تنش آبی به محصولات باید انجام شود چرا که وارد شدن این تنش باعث از بین رفتن محصولات و از بین رفتن دسترنج چندساله کشاورز می شود.

"علی اکبریان" با بیان اینکه در طرح های حفاظتی باید تفکیک های محصول نیزدر نظر گرفته شود گفت:نمی توان گندم، جو و دانه های روغنی را با زردآلو و پسته مقایسه کرد  چرا که هر محصولی زمان آبیاری و رشد و موقعیت متفاوتی دارد.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد صنایع کم آبخواه گفت: در این شهرستان اگر صنایع در کنار کشاورزی نباشد تا چندسال دیگر با مهاجرت، کاهش جمعیت، آسیب های اجتماعی و از بین رفتن تولید روبرو خواهیم شد و این دوتا در کنار هم باعث رشد و بقای شهرستان خواهند شد.

اکبریان ایجاد کشت های گلخانه ای و اعطای تسهیلات جهت ترغیب و تشویق کشاورزان به این سمت را ظرفیتی مناسب دانست که باید کشاورزان از آن استفاده کرده و در بهینه شدن مصرف آب و اقتصادی شدن سفره های خود سهیم باشند.

وی به نقش مهم و اصلی بندهای خاکی در مهار سیلاب اخیر اشاره کرد و با بیان اینکه این سیل بندها هم در کاهش خسارت به شهر و شهرستان نقش مهمی داشتند و هم یک ظرفیت مناسب برای ذخیره منابع آبی هستند گفت:این بندها نیاز به بازسازی اصولی با سنگ چینی، دریچه تخلیه و هدایت آب دارد.

در ابتدای این نشست، رییس اداره منابع آب شهرستان های خاتم و مروست گزارشی از وضعیت منابع آب این شهرستان ها ارائه داد.

موضوعاتی همچون کشتارگاه، گود زباله و فعالیت هایی که باعث آلودگی منابع آب زیرزمینی می شود نیز در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در راستای این رویداد، بازدیدی از سد هرات صورت گرفت.

 

 

 

 

کد خبر: 2912
  تاریخ خبر : 1401/07/02
  آخرین به‌روزرسانی : 1401/07/02
 روابط عمومی
 308