به میزبانی شرکت آب منطقه ای یزد

میزگرد"آسیب شناسی سیل اخیر"برگزار شد

میزگرد "آسیب شناسی سیل اخیر"با حضور مدیرکل مدیریت بحران استانداری، نمایندگانی ازشرکت آب و فاضلاب، شهرداری یزد، اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل حفاظت محیط زیست،اداره کل مابع طبیعی، مدیرعامل و معاونین شرکت آب منطقه ای و چندتن از اصحاب رسانه به میزبانی شرکت آب منطقه ای یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی این شرکت"محمدمهدی جوادیان زاده" دراین میزگرد با اشاره به اهمیت موضوع سیل اخیر و بررسی این رخداد از زوایای مختلف، اظهارامیدواری کرد بتوانیم در کنار هم و با استفاده از تجارب یکدیگر،خروجی خوب ، کارشناسی و مفیدی را جهت آمادگی و مقابله بهتر با چنین حوادثی داشته باشیم.

وی به اولین سوالی که در مورد تعریف دوره بازگشت سیل مطرح شد چنین پاسخ داد که : دوره بازگشت را بر مبنای داده های تاریخی و بزرگی اتفاقی که رخ داده مشخص می نمایند.

وی توضیح داد: دوره بازگشت به این معناست که بر اساس داده های در دسترس و رخدادهایی که تاکنون روی داده است بزرگی سیل به اندازه ای است که انتظار می رود هر 500 سال یک بار سیل با این حجم رخ دهد.

این مسئول افزود:در مورد سیل اخیر برآوردها نشان می دهد که سیلاب رودخانه تفت دوره بازگشتی معادل 500 سال داشته است.

جوادیان زاده با اشاره به حجم زیاد جریان سیل اخیر گفت: علیرغم هشدارها، پیش بینی ها و آمادگی های لازم برای مقابله با این پدیده،بارش ها سنگین و در مدت زمان کوتاه اتفاق افتاد بطوریکه در مدت 2 ساعت 75 میلیمتر باران در ایستگاه راه آهن یزد ثبت  شد که برآورد می شود این بارش دوره بازگشت 500 ساله داشته است.وی به نقش مهم و ارزشمند بندهای خاکی و سیل بندها در این پدیده اشاره کرد و گفت:اگر این بندهای خاکی که با همت نیروهای آب منطقه ای و منابع طبیعی ایجاد شده، نبودند بی شک خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری شهرستان های مختلف استان  را تهدید می کرد و ما خرسندیم که این بندهای خاکی توانستند ایمنی مردم را تضمین نمایند.

این مسئول با اشاره به تغییر اقلیمی که در جهان بوجود آمده است به اولویت قراردادن تامین اعتبار جهت ساخت بندهای جدید و مرمت و اصلاح بندهای موجود تاکید کرد و گفت: با وجود این تغییر اقلیم و احتمال بارش های سیلابی بیشتر در فصل هایی که دور از انتظار است باید تمهیدات لازم و تدابیر مطمئن اندیشیده شود.

نماینده مدیریت بحران شهرداری یزد در پاسخ به این سوال که معابر و خیابانهای جدید بر عکس معابر و خیابانهای قدیم شهر، ظرفیت و پذیرش این حوادث غیرمترقبه و سنگین را ندارند و با حتی کوچکترین بارش، روان آب های فراوانی در خیابان ها و معابر جاری می شود گفت : کاهگلی بودن ساختمان ها و وجود جوی ها در منازل قدیمی باعث جذب بارش ها و پرشدن جوی ها و باغچه ها و جذب آب ها می شد که الان متاسفانه 80 درصد ساختمان ها ایزوگام و آپارتمانی است وتغییر ناودان ها از داخل حیاط به کوچه ها، خود مزید علتی است بر جاری شدن روان آب ها در خیابان ها و معابر.

یدالله سلیمیان ساخت و ساز در مسیر رودخانه ها و بستن دهانه بعضی از قنات ها را دلیل دیگری بر تغییر مسیر سیلاب و جاری شدن روان آب ها دانست.

وی با تشریح اقدامات انجام شده توسط شهرداری در سیل اخیرکه شدت آن واقعا دور از انتظار بود گفت: با اصلاح و استحکام سیل بندها و رفع موانع احتمالی توانستیم از بروز خسارات مالی بیشترو جبران ناپذیرتر جلوگیری نماییم.

نماینده اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هم گفت: نداشتن مطالعه و بازنگری دستگاههای دولتی، کمبود نیروی انسانی توانمند و مدیر و بعضی منافع شخصی نیز موانعی است بر سر انجام اقدامات مفید در استان.

نماینده اداره کل محیط زیست استان نیز علت را تغییر اقلیم و تغییر الگوی برف به باران دانست  و گفت:ذوب شدن تدریجی برف  که در قدیم بیشتر شاهدش بودیم مشکلی را در پی نداشت  ولیکن وقتی  برف به  باران  آنهم  بارش  یکساله در چند ساعت موجب می شود تبعات خوبی را در پی نخواهد داشت.

اعظم حبیبی اظهار داشت: از طرفی زمان بارش ها از زمستان به بهار و تابستان افتاده است  چنین بارشی در تابستان با این حجم و سرعت  بالا  قبلا نبوده  و اگر هم بوده تاریخی است و همان دوره بازگشت500 ساله ایست که گفته شد .

نماینده اداره کل راه و شهرسازی استان نیز  با  بیان اینکه بر اساس بررسی های بعمل آمده از عکسهای هوایی سالهای 1335 و 1359 و  مشاهده رودخانه هایی  که به سمت شهر می آمده  علت وارد شدن خسارت و صدمه سیل اخیر را ساخت و سازهای بی رویه و کارشناسی نشده دانست و گفت :سه رودخانه اصلی از سمت دخمه به سمت شهر بوده و از طریق رودخانه مرکزی عبور و دفع می شده است  و الان واگذاریهای در مسیر اصلی و مستحدثات احداثی موجب تغییر  و عوض شدن جهت مسیر رودخانه ها شده است  .

مدیر کل مدیریت بحران در این نشست با بیان اینکه  برآورد  پیش بینی خساراتی که بعد از سیل اخیر داشتیم  در حوزه های مختلف خیلی بیشتر از این بود که هم نشان از  پیشگیری های مسئولین و هم رحم خداوند بود  گفت :  وظیفه هم اکنون ما بازسازی، بهسازی و بازتوانی است  که بنا به سفارشات استاندار با سرعت عمل انجام خواهد شد.

ملک زاده با اشاره به اینکه محوریت بحران این پدیده بعهده شهرداری بود و حوزه ارتباطات و هماهنگی با دستگاهها را خیلی خوب اعلام کرد  گفت :  محوریت اصلی کار ما احداث و تعمیر قریب به پنج هزار واحد مسکونی است که تخریب شده  و برای  تامین هزینه ها و خسارات وارده به مردم  همچنان در حال  پیگیری  اعتبارات دولتی  هستیم.

وی افزود: بنا بر ارزیابی بنیاد مسکن، تسهیلات کوتاه مدت با بهره پایین به عنوان ودیعه مسکن به ازای هر واحد شهری ۵۰ میلیون تومان و هر واحد روستایی ۲۵ میلیون تومان پرداخت می‌شود و اقلامی هم به صورت هدیه در اختیار افراد آسیب‌دیده قرار داده شده است.

به گفته ملک زاده ستاد بازسازی با محوریت بنیاد مسکن، سامانه ای جهت جلوگیری از موازی کاری و سردرگمی خسارت‌دیدگان و ۲۵ تیم ارزیابی تشکیل شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر: 2900
  تاریخ خبر : 1401/06/22
  آخرین به‌روزرسانی : 1401/06/22
 روابط عمومی
 406