مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد:

پر و مسلوب المنفعه نمودن 340 حلقه چاه غیرمجاز در یزد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد از پر و مسلوب المنفعه نمودن 340 حلقه چاه غیرمجازدر راستای اقدامات پیشگیری از کم آبی دراستان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد"محمدمهدی جوادیان زاده " اظهار داشت: به منظور صیانت از منابع آب زیرزمینی برنامه ریزی لازم جهت جلوگیری از اضافه برداشت بر اساس سند سازگاری با کم آبی در تمامی بخش ها بویژه بخش های کشاورزی و صنعت در سطح شهرستان های استان انجام شده و به صورت مستمر در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه انسداد چاههای غیرمجاز از اولویت های اصلی این شرکت در اقدامات پیشگیرانه در راستای کم آبی می باشد گفت:از سال 94 تاکنون بیش از 340 حلقه چاه پر و مسلوب المنفعه شده و میزان جلوگیری از اضافه برداشت از این اقدام حدود 8 میلیون مترمکعب است.

وی افزود: در طی شش سال اخیر نزدیک به 40 میلیون مترمکعب از اضافه برداشت ها جلوگیری به عمل آمده که نیمی از این صرفه جویی در دو سال اخیر رخ داده است.

جوادیان زاده گفت: علاوه بر اقدامات انجام شده، گروه های گشت و بازرسی همه روزه حتی در روزهای تعطیل در تمامی شهرستان ها با هدف جلوگیری از اقدامات غیر مجاز و شناسایی چاههای غیرمجاز، در حال گشت زنی می باشند

این مقام مسئول تشریح کرد: اگرچه این اقدامات می تواند تاثیر مناسبی با فرض شرایط ثابت (عدم کاهش بارش و جریانات ورودی به سفره)، داشته باشد اما توجه به این نکته ضروری است بررسی رخداد بارش ها نشان می دهد که روند نزولات جوی، کاهشی بوده و این تاثیر قابل توجهی در افت سطح آبخوان ها و کاهش منابع آب در دسترس دارد.

وی افزود: لذا با توجه به بحرانی بودن منابع آب زیرزمینی لازم است تمامی دستگاههای اجرایی در راستای حفاظت از منابع آب در وهله اول همکاری همه جانبه را جهت جلوگیری از برداشت بیشتر از منابع آب زیرزمینی در بخشهای مختلف داشته باشند و از حمایت طرحهای پرآب خواه خودداری گردد و در مرحله بعد سند سازگاری با کم آبی را یک نقشه راه مهم جهت برون رفت از بحران دانسته و حداکثر تلاش جهت مدیریت مصرف در چارچوب سند سازگاری با کم آبی انجام شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد همچنین به وضعیت طرح تعادل بخشی و مدیریت آب های زیرزمینی اشاره کرد و گفت: در استان یزد تاکنون بالغ بر 90% چاههای کشاورزی مجهز به کنتور گردیده اند.

وی در مورد اصلاح و تعدیل پروانه های بهره برداری گفت: تقریبا تمامی چاههای کشاورزی اصلاح و یا تعدیل شده اند و موارد باقیمانده شامل چاههای دارای پرونده قضایی، چاههای غیرفعال( چند سالی است غیرفعال هستند و با توجه به اینکه ممکن است متروکه گردند، درحال حاضر اصلاح و تعدیل انجام نمی شود)، چاههای با ریز مصرف پرورش ماهی و تحقیقاتی و ... می باشد.

جوادیان زاده در ارتباط با جلوگیری از اضافه برداشت چاهها با توجه به ابلاغ برنامه سازگاری با کم آبی و همچنین تعیین هدف سال 1400 گفت: این شرکت از سه روش طرح تحویل حجمی از طریق کنتور، تقلیل منصوبات و خاموشی استفاده می نماید. 

وی افزود: در روش اول برنامه ریزی مدیریت مصرف در قالب طرح تحویل حجمی طراحی گردیده که بدین منظور میزان حجم آب صرفه جویی برای چاهها در قالب سناریوهایی مشخص شده و اقدامات لازم برای شارژ کنتورها صورت پذیرفته است.

لازم به توضیح است با توجه به اینکه در روش طرح تحویل حجمی، کنتورها شارژ گردیده اند، بررسی و اظهار نظر دقیق در خصوص میزان صرفه جویی انجام شده در انتهای سال 1401 و با مقایسه با سال قبل ممکن خواهد بودهمچنین در دو روش دیگر نیز برنامه ریزی لازم جهت تقلیل منصوبات  از طریق صدور اخطار و در صورت لزوم اجرای حکم قضایی انجام شده و خاموشی چاهها نیز به عنوان روش مکمل استفاده می شود.

 

 

کد خبر: 2899
  تاریخ خبر : 1401/06/15
  آخرین به‌روزرسانی : 1401/06/15
 روابط عمومی
 386