برگزاری پنل تخصصی با موضوع «فرهنگ سنتی آب و دنیای امروز» در کنفرانس جهانی انجمن بین­ المللی جامعه­ شناسی در ملبورن استرالیا

.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، پنل تخصصی با موضوع «فرهنگ سنتی آب و  دنیای امروز» در کنفرانس جهانی انجمن بین­ المللی جامعه­ شناسی در ملبورن استرالیا در سال 2023 از سوی مرکز بین­ المللی قنات و سازه ­های تاریخی آب یونسکو با همکاری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می شود.

"عباس فقیه خراسانی" جامعه ­شناس توسعه و مشاور علمی مرکز بین­ المللی قنات و سازه­ های تاریخی آب یونسکو و مدیر پنل فرهنگ سنتی آب و دنیای امروز می گوید:

انجمن بین­المللی جامعه شناسی در سال 1949 و به عنوان بخش اجتماعی سازمان جهانی یونسکو آغاز به کار کرد. این انجمن از سال 1962 کنگره­ های جهانی خود را به صورت مستقل هر 4 سال در جهان برگزار می­ کند. این همایش، مهم­ترین گردهمایی جهانی اندیشمندان حوزه ­های علوم اجتماعی است. بیستمین کنگره جهانی انجمن بین­ المللی جامعه شناسی 25 ژوئن تا اول جولای 2023 (4 تا 10 تیرماه 1402) در شهر ملبورن استرالیا برگزار م ی­شود.

در متن معرفی این پنل آمده است:

ما در آستانه یک دوران چالش برانگیز در رابطه­ ی میان جامعه، طبیعت و فناوری ایستاده ­ایم. در طول تاریخ، انسان­ها مکانیسم‌های سازگاری با محیط‌های مختلف را آموخته بودند. آن میراث بزرگ فرهنگ جوامع می ­تواند احیا شود تا به کمک ما در وضعیت جدید محیط زیستی­ مان بیاید. امروزه ما با خطرات زیست محیطی مانند تغییرات آب و هوایی مواجه هستیم که مخاطرات محاسبه ناپذیر و غیرقابل پیش بینی را به همراه دارد. در این میان، بحران آب یکی از اساسی­ ترین تهدیدها برای بسیاری از تمدن­ های تاریخی است. آب در فرهنگ­ های سنتی ارزشی اساسی داشت که در دوران مدرن تقریباً فراموش شده است. در این پنل می‌خواهیم بدانیم که چگونه فرهنگ‌های سنتی آب در اقصی نقاط جهان را می‌توان در شیوه‌های جدید حکمرانی آب، سیاست­گذاری بین‌المللی و اقتصاد آب، مصرف آب در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و شرب و بهداشت، رفتار انسان با محیط‌زیست و در نهایت نجات زمین پیاده‌سازی کرد.

اینها برخی از موضوعاتی هستند که در پنل باهم بحث خواهیم کرد:

- روایت علمی فرهنگ­های آب محلی و میراث آنها.

- رابطه فرهنگ سنتی آب با حکمرانی/ سیاست/ اقتصاد و مصرف جدید آب.

- فرهنگ سنتی آب و مسئله تغییر اقلیم.

- فرهنگ سنتی آب در سبک زندگی امروز، چگونگی و مزایای آن.

- فرهنگ سنتی آب و فرآیند نوسازی بازاندیشانه و زیست محیطی.

- آموزش فرهنگی آب و توانمندسازی جوامع محلی.

- توسعه پایدار بر اساس فرهنگ سنتی آب

این پنل با مشارکت مرکز بین ­المللی قنات و سازه­ های تاریخی آب یونسکو (UNESCO-ICQHS) و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. «محمدمهدی جوادیان­زاده»، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد و مدرس دانشگاه در حوزه مهندسی عمران آب و «غلامرضا غفاری»، دانشیار جامعه­ شناسی در دانشگاه تهران از اعضای شورای این پنل هستند. عباس فقیه خراسانی مدیر این پنل خواهد بود.

علاقمندان تا روز 30 سپتامبر 2022 (8 مهر 1401) برای ارسال چکیده به این پنل مهلت دارند.

 برای کسب اطلاعات بیشتر می­توانید به این آدرس مراجعه کنید:

https://isaconf.confex.com/isaconf/wc2023/webprogrampreliminary/Session17540.html

 

 

 

کد خبر: 2898
  تاریخ خبر : 1401/06/14
 روابط عمومی
 423