معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد:

با ابتکارمهندسین فنی این شرکت،چاههای کشاورزی به طور مستمرپایش می شود

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد گفت:با ابتکار مهندسین فنی این شرکت، داشبورد مدیریتی، طراحی و در اختیار ادارات شهرستان و حوزه ستادی قرار گرفته و بررسی وضعیت تمام چاههای کشاورزی به صورت آنلاین امکان پذیر شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد"جواد منصوری" با بیان اینکه بیشترین آب مصرفی در بخش کشاورزی استفاده می شود گفت:از آغاز اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی در شرکت های آب منطقه ای از سال 1393 و با ابلاغ دستور العمل های 15 گانه اقدامات خوبی جهت حفاظت از منابع آب زیرزمینی و صرفه جویی در آب صورت گرفته است.

وی افزود: با شکل گرفتن شورای حفاظت از منابع آب به ریاست فرماندار در شهرستان ها و استاندار در استان، نسبت به خاموشی چاههای کشاورزی و نصب کنتور هوشمند اقدام شد که تاکنون 92 درصد از چاههای کشاورزی به کنتور هوشمند مجهز شده اند.

منصوری ادامه داد: طرح خاموشی چاههای کشاورزی به دلیل وجود محصولات مختلف و نیازهای آبی متفاوت، مورد اعتراض برخی از کشاورزان قرار گرفت و اجرای طرح تحویل حجمی که مدیریت مصرف  و زمان خاموشی چاهها در اختیار خود کشاورز قراردارد انجام شد.

وی اظهار داشت:برای اجرای موفق این طرح نیز برنامه هایی در حفاظت و بهره برداری انجام شد که مهمترین و کاربردی ترین آنها اجرای طرح داشبورد مدیریتی جهت رصد و پایش آنلاین اقدامات صورت گرفته می باشد و این داشبورد در استان یزد راه اندازی شده و می تواند الگویی برای شرکت های آب منطقه ای کشور باشد.

این مقام مسئول افزود:پیاده سازی داشبورد مدیریتی به صورت فشرده و با رویکرد رسیدگی به وضعیت چاههای استان در اسرع وقت صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد:داشبوردهای طراحی شده بطور پیوسته تحت بروزرسانی و توسعه قرار دارد و امکاناتی شامل ثبت خودکارشارژ، پایگاه داده شارژهای انجام شده، امکان گزارش گیری شارژها، وضعیت آبدهی چاه، بررسی اطلاعات داشبورد دوسویه آب و برق و حجم مصرفی و ساعت کارکرد کنتورها فراهم شده است.

منصوری با تشکر از همکاری و مشارکت اعضای شورای حفاظت در اجرای موفق طرح تحویل حجمی، هدف از اجرای این اقدامات حفاظتی و تعادل بخشی راجلوگیری از بالابردن هزینه استحصال آب از سفره های زیرزمینی، افت آبخوان ها، فرونشست زمین و شورشدن منابع آب زیرزمینی عنوان کرد و گفت: شرکت آب منطقه ای یزد از سال 93 تا پایان سال 1400 با پر و مسلوب المنفعه کردن 338 چاه غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت 543 مورد چاههای مجاز به صرفه جویی  حجمی معادل 45 میلیون متر مکعب آب رسیده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد با بیان اینکه حفظ و صیانت جدی از منابع قلیل آب زیرزمینی در استان، همت و تلاش تک تک مدیران و مردم را می طلبد بر صرفه جویی و مدیریت مصرف از این نعمت الهی تاکید کرد.

 

 

کد خبر: 2861
  تاریخ خبر : 1401/05/02
 روابط عمومی
 472