رسانه‌ها، جلودار مشارکت در صرفه‌جویی مصرف آب

.

وقتی صحبت از صرفه جویی در مصرف آب می شود باید همه پای کار باشند، هیچ فرد یا دستگاهی و هیچ جامعه متمدنی حق ندارد توجه و رعایت این امر مهم را به دوش دیگران بیندازد و از زیر بار مسوولیت شانه خالی کند.

از جمله نهادهایی که می تواند در صرفه جویی و مصرف بهینه آب، نقش مثمرثمر و یا شاید نقش اصلی را ایفا کند رسانه و حوزه اطلاع رسانی است. 

تردیدی نیست که رسانه ها نقش بسزایی در تشویق اقشار مختلف مردم در صرفه جویی مصرف آب دارند و بخصوص این نقش در هفته ای که به نام هفته صرفه جویی در مصرف آب نامگذاری شده بیشتر نمایان می‌شود.

سهم رسانه‌ها در شکل‌دهی افکار عمومی جامعه برای نیل به این هدف با توجه به کاهش بارندگی ها و مشکلات موجود برای تامین آب شرب استان حائز اهمیت است و این روزها با آغاز فصل تابستان، اهمیت فعالیت های رسانه ای برای آموزش و ترغیب مردم به صرفه جویی در مصرف آب دو چندان شده است.

تمام رسانه های نوشتاری و تصویری و به ویژه رسانه ملی نقش تاثیرگذاری در ترویج فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب و سایر حامل های انرژی دارند.

باید امیدوار بود که با حضور به موقع رسانه در این عرصه مهم و با مشارکت و همدلی شهروندان بتوان در این شرایط سخت با مدیریت مصرف آب ، ترویج مصرف بهینه و صرفه جویی ، دوره بحران کم آبی را پشت سر گذاشت.

متاسفانه به رغم اقدامات صورت گرفته، همچنان فرهنگ درست مصرف کردن در جامعه به خوبی جانیفتاده که تحقق آن و انتقال این اعتقاد که ذخایر آبی تامین کننده آب استان کاهش یافته، مستلزم همکاری و مشارکت ارگان ها و نهادهای ذیربط از جمله رسانه ها هست.

جایگاه و تاثیرگذاری رسانه ها در تنویر افکار عمومی و فرهنگ سازی در عرصه های مختلف بر هیچکس پوشیده نیست و از این رو ایجاد حساسیت و پویایی در جامعه، نقش اساسی رسانه ها در موضوع مصرف آب است که باید بطور جدی دنبال شود.

برای عبور از بحران آب، مردم نقش کلیدی و اساسی دارند و در این میان، رسانه ها با داشتن دغدغه آن، باید نسبت به تغییر فرهنگ، نگرش ها و آداب و رسوم مردم در راستای صرفه جویی و رعایت الگوی مصرف آب، تلاش کنند.

فراهم کردن زمینه مشارکت خانواده ها در مدیریت مصرف، استفاده گسترده تر از ظرفیت وسایل ارتباط جمعی و شبکه های اجتماعی برای افزایش آگاهی عمومی و بالابردن سطح دانش مصرف کنندگان آب،  تشویق و ترغیب دستگاه های خدمات رسان شهری و روستایی به کاهش مصرف آب و تبیین اهمیت صحیح مصرف کردن و پرهیز از اسراف از منظر تعالیم دینی از جمله محورهای مورد تاکید در هفته صرفه جویی در مصرف اب است که رسانه ها می توانند در این زمینه پیشتاز باشند.

کد خبر: 2827
  تاریخ خبر : 1401/04/05
 روابط عمومی
 252