فلوراید در آب آشامیدنی و مضرات آن

فلوراید از جمله عناصر معدنی موجود در طبیعت،علیرغم ضرورت برای بدن انسان، غلظت بالای آن می تواند خطراتی مانند کاهش ضریب هوشی کودکان،پوسیدگی دندان، تاثیر منفی بر رشد مغز و دردهای استخوانی را منجر شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران،میزان غلظت فلوراید در آب را بین0.5 تا 1.5 میلی گرم بر لیتر بیان می کند.

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای یزد در این زمینه می گوید: چنانچه بافت زمین شناسی منطقه ای که آب زیرزمینی از آن عبور می‌کند دارای مقادیر زیادی فلوراید باشد، فلوراید آب نیز افزایش خواهد یافت. در غیر این صورت اغلب آب‌های زیرزمینی دارای مقادیر ناچیزی فلوراید می‌باشند.

ناهید غلام نژاد توضیح داد: بدن انسان فلوراید را از طریق هوا، مصرف خمیر دندان ها، مواد غذایی، نوشیدنی ها و آب جذب می نماید. آب به عنوان اصلی ترین منبع تامین فلوراید مورد نیاز بدن انسان محسوب می گردد. میزان جذب روزانه فلوراید بدن از طریق آب به مقدار غلظت فلوراید در آب مصرفی بستگی دارد. از طرفی غلظت معمول فلوراید آب آشامیدنی به عوامل متعددی از جمله سطح pH آب، میزان کل جامدات محلول، میزان تخلخل و اسیدیته خاک، دما و عمق چاههای آب بستگی دارد. غلظت مناسب فلوراید در آب آشامیدنی اثر مثبتی بر دندان‌ها جهت جلوگیری یا کاهش خطر پوسیدگی دندان به دنبال دارد.

 وی افزود:مصرف بیش از حد فلوراید، به ویژه در آب آشامیدنی، احتمال ایجاد فلوئوروزیس دندانی و استخوانی را افزایش می‌دهد. فلوئوروزیس، منجر به شکستگی استخوان، آسیب به مفاصل و آسیب دیدگی دندانها می شود.

غلام نژاد با تاکید بر اینکه موضوعات بیان شده، نشان دهنده اهمیت اندازه گیری مداوم فلوراید در منابع آب آشامیدنی می باشد افزود: در مناطقی که میزان فلوراید بالاتر از حد مجاز می باشد، ضروری است از روشهای تصفیه متداول جهت حذف فلوراید استفاده نمود. همچنین اختلاط با آب با کیفیت نیز می تواند غلظت فلوراید در آب آشامیدنی را کاهش دهد.

وی در ادامه چند روش مؤثر برای حذف فلوراید از آب آشامیدنی را بیان کرد: تقطیر، روشی موثر برای حذف فلوراید از آب است. با گرم شدن، آب تبخیر می‌شود و بخار آن به ظرف دیگری منتقل و به آب تبدیل می‌شود. این فرآیند باعث از بین رفتن فلوراید و سایر آلاینده‌ها می‌شود. روش اسمز معکوس نیز یکی از بهترین روش‌های تصفیه آب است که در آن آب با فشار به یک غشا غیرقابل نفوذ برخورد می‌کند و از طریق این غشا فقط مولکول‌های آب اجازه عبور دارند. در نتیجه، فلوراید و همچنین سایر مواد معدنی و آلاینده‌ها از آب جدا می‌شوند و در طرف دیگر غشا، آب خالص فاقد فلوراید باقی می‌ماند.

به گفته وی برخی روش‌ها وجود دارد که بسیاری از افراد تصور می‌کنند فلوراید را از آب حذف می‌کند، اما در واقع بی اثر هستند. جوشاندن آب، باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها را از بین می‌برد اما باعث از بین رفتن فلوراید نمی‌شود. همچنین آب خروجی برخی از دستگاههای تصفیه خانگی که از روشهای غیر استاندارد جهت تصفیه استفاده می نمایند، توانایی حذف مواد معدنی مانند فلوراید را ندارند.

 

کد خبر: 2802
  تاریخ خبر : 1401/03/04
  آخرین به‌روزرسانی : 1401/03/04
 روابط عمومی
 483