بازچرخانی پساب مرهمی بر زخم تشنگی کویر

.

در جهان امروز، مسئله حفظ و حراست از محیط زیست جزء بزرگ ترین دغدغه های بشر به حساب می آید. این مشکل در کشورهای کم آب و خشک به شکل پررنگ تری خود را نشان می دهد. استان یزد نیز به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، جزء مناطق کم آب، چه به لحاظ منابع آب سطحی و چه به لحاظ منابع آب زیرزمینی، به حساب می آید و این امر، اهمیت توجه به کمیت و کیفیت منابع آب را دوچندان می کند. از سوی دیگر استان یزد جزء مناطق صنعتی، معدنی و گردشگری کشور محسوب می شود و به تبع آن واحدهای صنعتی و خدماتی متعددی را در دل خود جای داده که این موضوع باعث افزایش حجم فاضلاب تولیدی در استان شده است که این فاضلابها معمولا دارای بار آلودگی بالا می باشند و چنانچه از روشهای غیر بهداشتی از جمله تخلیه به چاه جاذب، تخلیه به قنوات، حمل فاضلاب با تانکر و رها سازی در محیط اطراف، دفع شوند علاوه بر آلودگی منابع آب زیرزمینی و خاک منطقه، باعث از دست رفتن حجم بالایی از منابع آب خواهند شد. حال چنانچه این فاضلابها تصفیه و استفاده مجدد شوند مزایای قابل ملاحظه ای از جمله کاهش مصرف آب، جلوگیری از ورود مواد آلاینده شیمیایی و باکتری های مضر به طبیعت و جلوگیری از آلوده شدن سفره های آب زیرزمینی و خاک منطقه را به همراه خواهند داشت. در حال حاضر در بعضی از کشورها درصد بالایی از فاضلاب تولیدی، تصفیه و بازچرخانی می گردد در حالی که که در کشور ما تصفیه و بازچرخانی پساب، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در فرآیند بازچرخانی، سعی بر این است تا کیفیت پساب به حد مطلوبی برسد، به عبارت دیگر در این فرآیند، هدف اصلی، جدا سازی مواد معلق و آلاینده های موجود در فاضلاب می باشد تا بتوان از پساب تولیدی در بخشهای مختلف از جمله  استفاده شهری (آبیاری فضای سبز، کارواش ها و شستشو)، استفاده تفریحی (آبیاری زمین های گلف، تفریحات آبی)، استفاده صنعتی (سیستم های خنک کننده، برج های خنک کننده، ساخت بتن و سایر مصارف صنعتی)، استفاده زیست محیطی (تغذیه آبخوان ها) استفاده نمود.

 تجربه موفق فرآیند بازچرخانی پساب در بخش صنعت استان، مربوط به کارخانه های کاشی می باشد به نحوی که در این استان بالغ بر ۹۰ درصد کارخانجات فعال استان نسبت به تصفیه فاضلاب، اقدام نموده و پساب تصفیه شده را مجدد در خط تولید کارخانه مصرف می کنند. در این میان برخی از کارخانجات کاشی، فاضلاب انسانی تولید شده در واحد را نیز تصفیه و برای آبیاری فضای سبز غیر مثمر استفاده می کنند که امید است فرآیند تصفیه و بازچرخانی در سایر صنایع و واحدهای خدماتی موجود در استان نیز به کار گرفته شود و از این پتانسیل آبی حداکثر استفاده به عمل آید.

 مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای یزد در زمینه بازچرخانی پساب به ضرورت تصفیه فاضلاب شهری اشاره کرد و گفت: فاضلاب شهری از نظر ساختاری از 99 درصد آب و یک درصد سایر مواد که عمده آن مواد آلی می باشد تشکیل شده است؛ تصفیه خانه های فاضلاب اصولاً بر اساس مقدار تصفیه مورد نیاز و میزان آلودگی فاضلاب، طراحی می شوند به عنوان مثال تصفیه خانه فاضلاب شهر یزد، فاضلاب را طی دو مرحله، شامل تصفیه به روش SBR و تصفیه پیشرفته، تصفیه می نماید، علاوه بر آن پساب خروجی، دو مرتبه ضد عفونی می گردد و بارمیکروبی پساب خروجی، پایین و در محدوده قابل قبول می باشد.

ناهید غلام نژاد افزود: کیفیت پساب خروجی در حال حاضر، استانداردهای تخلیه به آبهای سطحی، چاه جاذب و مصارف کشاورزی را رعایت می نماید و برای مصرف در طیف گسترده ای ازصنایع و واحدهای تولیدی، خدماتی و غیره مناسب می باشد.

وی به مزایای استفاده از پساب، نسبت به سایر منابع آبی اشاره کرد و گفت: برداشت از منابع آب زیرزمینی از جمله چاه، هزینه زیادی شامل هزینه های پمپاژ،‌ کف شکنی چاه در مواقع کاهش آبدهی، خسارات وارده به چاه از جمله ریزش دیواره چاه، تغییرات کیفیت آب و غیره‌ را بر متقاضی تحمیل می کند، این در حالی است که استفاده از پساب، این قبیل هزینه ها را در بر نخواهد داشت.

این مقام مسئول با بیان اینکه آبدهی چاهها، چشمه ها و قنوات به وضعیت تر سالی طی سالهای اخیر وابسته می باشد و خشکسالی های پی در پی و برداشت بی رویه از منابع آبی باعث کاهش فاحش آبدهی و نامناسب شدن کیفیت خواهد گردید گفت: این در حالی ست که جریان پساب، دائمی و کیفیت آن تقریبا ثابت می باشد.

وی با اشاره به کمبود شدید منابع آب زیرزمینی در استان یزد، استفاده از پساب بجای آب، به خصوص در دشتهای ممنوعه و ممنوعه بحرانی در استفاده از آب صرفه جویی شده جهت مصارف شرب و بهداشت را از دیگر مزایای پساب برشمرد و گفت:استفاده از آب انتقالی جهت مصارف مختلف بویژه صنعت، دارای ریسک بالایی می باشد و عوامل مختلفی از جمله خشکسالی، چالشهای اجتماعی، شکستگی و خرابی خط انتقال و یا سیستم تصفیه، می تواند باعث کاهش جریان آب انتقالی و یا حتی قطع آن گردد، این در حالی است که جریان پساب، دائمی و دارای ریسک پایینی می باشد.

 

کد خبر: 2719
  تاریخ خبر : 1400/10/28
 روابط عمومی
 395