رییس اداره منابع آب شهرستان هرات و مروست:

در راستای حفظ و حراست از منابع آب زیرزمینی صورت گرفت

رییس اداره منابع آب شهرستان هرات و مروست از اقدامات حفاظتی این اداره در راستای حفظ و حراست از منابع آب زیرزمینی در دوهفته اخیر خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد" مهدی حیدری" افزود: یکی از مالکین چاه کشاورزی واقع در منطقه حسن قرائیه هرات با نصب علمک بر روی لوله خروجی آب چاه اقدام به آبفروشی می نمود که بلافاصله پس از شناسایی با اخذ نمایندگی دادستانی و هماهنگی با دادستان و پیمانکار انسداد، ادوات غیر مجاز آب فروشی جمع آوری و درب لوله چاه پلمپ گردید.  
وی خاطرنشان کرد: آبفروشی باعث برداشت غیر مجاز و بیش از مفاد پروانه چاه شده و ضمن تشدید شرایط بحرانی سفره آب زیرزمینی با انتقال آب به مناطق دیگر باعث بر هم زدن تعادل هیدرولوژیکی سفره می شود.
حیدری همچنین از اجرای حکم قطع و جمع آوری لوله های انتقال آب غیر مجاز در محل یکی از قنوات حومه هرات خبر داد و افزود: مالکین یکی از قنوات اقدام به ذخیره حجم قابل توجهی از آب قنات در استخر و سپس انتقال آن توسط دو لوله به قطر ۱۰ اینچ به کانال چشمه نهر مسیح هرات و انتقال آن به اراضی غیر می نمود.
وی ادامه داد:: لوله های انتقال آب مذکورقبلاً طی یک مرحله به طول ۱۷ متر قطع، جمع آوری و پلمپ گردیده بود که با فک پلمپ مجدداً وصل شده و بلافاصله پس از شناسایی با اخذ نمایندگی دادستانی و هماهنگی با دادستان و پیمانکار انسداد و توسط تراکتور حدود ۶۰ متر خط لوله معدوم ، جمع آوری و انتهای لوله ها پلمپ و با هماهنگی واحد حقوقی شکوائیه نیز تنظیم و تقدیم دادسرای خاتم گردید.
این مسئول اظهار داشت:: طبق ماده ۲۷ قانون توزیع عادلانه آب، پروانه مصرف آب مختص به زمین و مواردی است که برای آن صادر شده و هیچکس حق انتقال آب به اراضی غیر را ندارد که در صورت اقدام، تخلف محسوب شده و باعث اضرار به منابع آب مجاور می گردد.

کد خبر: 2620
  تاریخ خبر : 1400/06/31
 روابط عمومی
 192