اخطار آب منطقه ای یزد:

متصرفان، بستر و حریم رودخانه ها را آزاد کنند

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد به متصرفان بستر و حریم رودخانه ها اخطار داد نسبت به رفع تصرف اقدام نمایند تا متقبل هزینه جبران خسارت نشوند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد"جواد منصوری" با بیان اینکه در استان یزد 60 رشته رودخانه با مجموع طول 2هزار و 790 کیلومتر وجود دارد گفت: سال گذشته طرح آزادسازی سراسری رودخانه ها ابلاغ شد که هر استان یک آزادسازی سراسری انجام دهد و این در حالی بود که  آزادسازی سراسری رودخانه ها ده بالا در شهرستان تفت توسط این شرکت انجام شده بود.

وی افزود: دراستان یزد با توجه به تغییر اقلیمی که اتفاق افتاده و باعث تغییر زمانی و مکانی بارش ها شده و بارندگی ها بیشتر به صورت سیلاب اتفاق افتاده، پنج رودخانه مهم استان در حوزه های سانیج، بنادک سادات، منشاد، طزرجان و هنزا در دست مطالعه قرار گرفت.

منصوری ادامه داد: مطالعات میزان تصرفات داخل حریم و بستر رودخانه های طزرجان با طول 11 کیلومتر، بنادک سادات 11 کیلومتر، منشاد 25 کیلومتر، سانیج 57 کیلومتر و هنزا 10 کیلومتر و در مجموع مطالعات  114 کیلومتر از این رودخانه ها انجام شده است.

وی اظهار داشت: در سال گذشته طبق تبصره 4 ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب، بستر و قسمتهایی که به عنوان مزاحم تشخیص داده شد بر روی رودخانه های منشاد و طزرجان آزادسازی انجام شد.

این مسئول با بیان اینکه سعی کردیم عبور ایمن سیلاب را در نظر داشته باشیم افزود:در سال جدید نیز در ادامه این آزادسازی، در مورد رودخانه های بنادک سادات،  سانیج و هنزا با پیمانکار قرارداد بسته شده و در حال شروع عملیات هستیم و سعی می کنیم قبل از پاییز و زمستان که انشاءلله بارندگی اتفاق می افتد و احتمال وقوع سیلاب بیشتر می شود بتوانیم نسبت به آزدسازی بستر و بخشهایی که بعنوان مزاحم تشخیص داده می شود اقدام کرده تا اگر سیلابی هم اتفاق افتاد بعنوان نعمت باشد نه بعلت خساراتی که وارد می کند نقمت خوانده شود.

منصوری اظهار داشت: با توجه به اینکه این آزادسازی ها با هزینه دولتی انجام می شود در ابتدا به مالکین و متصرفین اخطار داده شده تا خودشان نسبت به آزادسازی اقدام نمایند ودرصورتیکه اقدامی صورت نگیرد، از متخلفین شکایت شده و هزینه های اجرایی کار و خسارت وارده از آنها اخذ خواهد شد.

 

 

 

 

کد خبر: 2580
  تاریخ خبر : 1400/05/02
 روابط عمومی
 446