استان یزد در رتبه پنجم کشوری در زمینه کسری مخازن آب قرار دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان یزد با تشریح وضعیت منابع آب استان گفت: استان یزد در رتبه پنجم کشوری در زمینه کسری مخازن آب قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد"محمدمهدی جوادیان زاده" در نشست خبری که به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب (یکم تا هفتم تیرماه) با خبرنگاران استان برگزار شد، میزان کسری مخازن آب استان را 250 میلیون متر مکعب برشمرد و گفت: این استان  از نظر کسری مخازن در میان ۳۱ استان کشور در جایگاه پنجم قرار دارد که بسیار نگران کننده است.

وی ضمن درخواست مشارکت همه جانبه مردم و دستگاههای دولتی در زمینه مدیریت مصرف آب و صرفه جویی این نعمت الهی گفت: وضعیت بهره برداری از منابع در سال‌های گذشته بیش از میزان توان دشت‌ها بوده که همین موضوع باعث کسری مخازن می‌شود.

وی در خصوص منابع آب تجدید پذیر استان یزد نیز گفت: کمترین حجم آب تجدید پذیر مربوط به استان یزد است که دراین زمینه در رتبه دوم کشور قرار دارد و این موضوع بسیار نگران کننده است..

وی هدف اصلی شرکت آب منطقه ای را تامین آب مطلوب و پایدار برای کلیه ذینفعان دانست و با بیان اینکه برنامه ریزی حفاظت از منابع قلیل آب زیرزمینی در استان در قالب نقشه راه انجام شده، اهداف مختلف آن را طرح تحویل حجمی در چارچوب سند سازگاری با کم آبی، نصب کنتور هوشمند آب، جلوگیری از اضافه برداشت ها، پر کردن چاه های غیرمجاز، بروزرسانی پروانه های چاه ها، تدقیق اطلاعات سامانه دوسویه و کنتور برای حسابداری دقیق تر آب عنوان کرد.

این مقام مسوول با بیان اینکه اقتصاد استان بر پایه کشاورزی و صنعت است، تصریح کرد: نمی توان به این ۲ مقوله اهمیت نداد و یا  آنها را حذف کرد، بلکه باید برای مدیریت مصرف آب برنامه ریزی و از همین آب محدود به بهترین شکلی استفاده شود تا اشتغال و  ارزش افزوده بخش اقتصادی و منابع آب شرب هر دو حفظ شوند.

جوادیان زاده گفت: در حوزه مدیریت منابع آب ۲ نگرانی در زمینه کمی و کیفی وجود دارد، به علت برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی، علاوه بر افت سفره های زیرزمینی، آب از کیفیت لازم برخوردار نبوده و شور شده است

وی خاطر نشان کرد:آمارها نشان می دهد طی ۴۵ سال گذشته در دشت یزد  اردکان، هر ۱۵ سال، ۶.۵  متر سطح  آب های زیرزمینی استان پایین رفته و همین امر موجب شور شدن منابع آب شده  است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد به سوالات مطرح شده از سوی خبرنگاران در مورد مسائلی چون:مشکل قنوات،طرح تحویل حجمی،اجرای برنامه های فرهنگی در زمینه مدیریت مصرف،برنامه های پیش روی متولیان آب و... پاسخ داد و از آنها خواست تا در زمینه معرفی الگوی مصرف به مردم با متولیان آب همکاری داشته باشند.

کد خبر: 2556
  تاریخ خبر : 1400/04/08
  آخرین به‌روزرسانی : 1400/04/12
 روابط عمومی
 395