در میز گرد مشترک ایرنا و شرکت آب منطقه ای یزد مطرح شد:

راهی جز صرفه جویی در مصرف آب نداریم

میزگرد مشترک ایرنا و شرکت آب منطقه‌ای یزد به مناسبت "هفته صرفه جویی در مصرف آب" (هفته نخست تیرماه) روز شنبه به میزبانی این شرکت برگزار و مسوولان و کارشناسان حاضر در آن اعلام کردند بهترین راهکار گذر از بحران آب در استان، صرفه جویی است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد ، مدیرعامل این شرکت در این میزگرد گفت: ۸۹ درصد آب استان در بخش کشاورزی، هفت تا هشت درصد در بخش شرب و ۲ تا سه درصد در بخش صنعت مصرف می شود و این در حالیست که این رقم در کشورهای توسعه یافته به ترتیب ۳۰، ۱۱ و ۵۹ درصد است .

"محمد مهدی جوادیان زاده" متوسط بارندگی در جهان را ۸۶۰ میلیمتر و در ایران ۲۵۰ میلیمتر اعلام کرد و افزود: رسانه ها بیشتر به دنبال تیترهای جذاب در این حوزه هستند اما این رویکرد باعث فرهنگ سازی نمی شود.

وی الگوسازی را راهکار مناسبی در این زمینه دانست و یادآور شد: اگر با همین رویه پیش برویم با مشکلات بیشتری روبرو می شویم؛ طی ۲ سال اخیر به دنبال فرهنگ سازی و الگوسازی در این حوزه بوده ایم که اگر به نتیجه برسد می توان به رفع مشکلات و یا کاهش آنها امیدوار بود.   

این مسوول، سرانه مصرف سالانه آب در استان یزد را ۵۰۰ متر مکعب به ازای هر نفر اعلام کرد و اظهار داشت: سهم هر یزدی سالانه ۷۰۰ متر مکعب با توجه به منابع اب است که نسبت به کشورهای حاشیه خلیج فارس رقم خوبی است اما نسبت به نرم جهانی رقمی پایین است .

جوادیان زاده با اشاره به اینکه باید بر اساس شرایط خودمان و نه نرم جهانی عمل کنیم و گذشتگان ما هم با همین رویکرد حرکت می کردند تاکید کرد: مشکل ما این است که در استان یزد با جبر طبیعت روبرو هستیم.

وی به تاثیر منفی توسعه بخش صنعت و معدن در کیفیت آب اشاره کرد و افزود: نگران این هستیم که در اینده حتی اگر ابی هم باشد آنقدر بی کیفیت شود که قابلیت تصفیه نداشته باشد .

وی با بیان اینکه بخش صنعت متوجه شده که باید برای جلوگیری از الودگی اب و هوا اقداماتی انجام دهد گفت: اکنون دیگر با تخلفات زیست محیطی صنایع برخورد می شود.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر  ۸۵ درصد کارخانجات کاشی و سرامیک، سیستم بازچرخانی پساب دارند گفت: متاسفانه تعرفه ها آنقدر پایین است که برخی ها احساس نیاز به بازچرخانی نمی کنند و فقط یکبار این کار را انجام می دهند در حالیکه بطور متوسط تا ۹ بار می توان فرایند بازچرخانی را انجام داد.

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت اب منطقه ای یزد هم در این میزگرد با بیان اینکه اب انتقالی به این استان به دلیل کاهش بارشها و کاهش حجم آب زاینده رود با کاهش کمیت و کیفیت روبرو بوده تصریح کرد: حجم اب هم کاهش یافته است .

ناهید غلام نژاد اظهار داشـت: همچنین سطح آب سفره های اب زیر زمینی در مناطق مختلف سالانه بین ۲۰ سانتیمتر تا یک متر افت کرده و در دشت ها هم با کاهش سطح اب روبرو هستیم که اینها فاجعه است و پیامد آن فرونشست، فروچاله و شکاف زمین است.

 وی به مصرف ۸۹ درصدی اب در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود:   باید به سمت اجرای روشهای نوین ابیاری حرکت کنیم و بحث احیا و تعادل بخشی را هم در دست اجرا داریم.

وی وجود پلیس اب را ضروری دانست و گفت: در بخش صنعت به پیشرفت های خوبی رسیده ایم و تعداد کارخانه های کاشی که به سمت بازچرخانی اب نرفته باشند انگشت شمار هستند .

غلام نژاد اضافه کرد: مهمترین معضل ما در بخش صنعت، عدم بازچرخانی پساب در تعدادی از صنایع است بطوریکه ۴۰ تا ۵۰ درصد کارخانه های ما نیاز به کار در زمینه بهره گیری مجدد از پساب دارند .

وی اضافه کرد: در بخش کشاورزی، ۲ اقدام ضروری لازم است انجام شود یکی بحث بکار بردن سیستمهای نوین ابیاری است و یکی هم الگوی مناسب کشت در هر منطقه به طوری که محصولات کم ابخواه کشت شوند.

این مسوول با بیان اینکه لازم است در بخش صنعت هم بازچرخانی در داخل شهرک های صنعتی و خارج آن انجام شود گفت: فاضلاب واحدهای صنعتی باید به شبکه سراسری فاضلاب وصل شود تا تصفیه و بازچرخانی شود و کارخانه های خارج شهر هم باید سیستم تصفیه فاضلاب احداث کنند و پساب تصفیه شده را بازچرخانی کنند.

به گفته وی بازچرخانی باعث صرفه جویی در مصرف اب و جلوگیری از الودگی منابع اب زیرزمینی  می شود

کارشناس سازمان صمت هم با بیان اینکه در بخش صنعت، رتبه چهارم کشور را داریم گفت: هزینه های تولید در بخش صنعـت بسیار پایین است و لذا باعث میشود تا برای کاهش مصرف اب و انرژی از شرکت های دانش بنیان و نخبگان استفاده نکنند

حمید رضا رحیمی با بیان اینکه کاشی، فولاد و بخش سلولوزی، آب بر هستند یادآور شد: اکثر صنایع فولاد بزرگ و فولاد الیاژِی، چادرملو و سنگ آهن بافق بحث مدیریت اب را داشته اند، در صنایع کاشی این الگو رعایت نمیشده که اکنون آنها هم به این سمت در حال حرکت هستند.

رییس اداره امور ازمایشگاههای اداره کل حفاظت محیط زیست یزد هم گفت: در حوزه محیط زیست، بحث های مختلفی داریم که مشکل محدودیت آب یکی از مهمترین آنها است

مژگان رضوان فر، عدم مدیریت صحیح منابع را از بزرگترین مشکلات کشور دانست و با بیان اینکه مدیریت منابع اب در کشور ما دچار ضعف است، افزود: در این زمینه آموزش نداریم و برخی تصمیمات با چشم های بسته اتحاذ می شود.   

وی مدیریت در حوزه کشاورزی را نامطلوب دانست و اظهار داشت: بعنوان مثال، سم و کود می زنند و آب و خاک را الوده می کنند.

وی با اشاره به اینکه قرار بود صنایع آب بر در استان یزد مستقر نشود تاکید کرد: برخی چاههای کشاورزی، مصرف صنعتی دارند که موجب الودگی محیط زیست می شوند.

رضوان فر، مدیریت و آموزش را ضرورت بحث منابع آبی دانست و افزود: از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در این بخش استفاده نکرده ایم

وی ادامه داد: آزمایشات نشان می دهد که کیفیت اب چاههای یزد بدون اب انتقالی مناسب نیست و این ما را در شرایط خطرناکی قرار می دهد.

خشکسالی در ۲ دهه گذشته، زیرساخت های اقتصادی استان و بخصوص بخش کشاورزی را تحت الشاع قرار داده و مردم در زمینه تامین اب شرب هم با مشکلاتی دست به گربیان هستند .

کاهش بارندگی در چند سال گذشته نیز مزید بر علت شده و اب را بعنوان مهمترین و بزرگترین چالش پیش روی استان یزد قرار داده به گونه ای که مسوولان نسبت به اینده وضعیت اب در این استان هشدار می دهند

 

کد خبر: 2553
  تاریخ خبر : 1400/04/06
  آخرین به‌روزرسانی : 1400/04/06
 روابط عمومی
 551