ضرورت مطالبه گری در حوزه حفاظت از منابع آبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد، با تاکید بر ضرورت مطالبه گری در حوزه حفاظت از منابع آبی گفت: با توجه به وضعیت نامناسب منابع آبی شهرستان تفت، همه افراد و مسئولین باید احساس مسئولیت کنند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، مدیر اداره منابع آب شهرستان تفت،در ابتدای نشست شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان که در راستای رویداد آبی تفت برگزار شد، گزارشی از وضعیت منابع آبی و نصب کنتورهای هوشمند ارایه داد و گفت: با توجه به این که خاموشی زمستانه و نصب کنتورهای هوشمند در کاهش افت سطح آب های زیرزمینی موثر بوده، همچنان نیاز است تعادل میان آب های ورودی و خروجی به سفره ها برقرار شود تا روند افت به طور کامل متوقف گردد.

در ادامه "علیرضا نوکار" فرماندار تفت، ساماندهی رودخانه تفت را ضروری دانست و اظهار کرد: لازم است شرکت آب منطقه ای استان برای  استفاده از فضای موجود در آن برنامه ای ارایه کند.
وی همچنین افزود: جمعیت شناوری که روزهای تعطیل و آخر هفته ها روستاهای شهرستان پذیرای آن ها است، نیازمند تخصیص بیشتری از آب آشامیدنی است تا با کمبود فشار آب به ویژه در مرکز شهرستان مواجه نشود.

فرماندار تفت، اقدام اساسی دیگر را تهیه طرح جامع پسماند شهرستان عنوان کرد و گفت: طبق مصوبه انتخاب مشاور و تدوین این طرح به شهرداری تفت واگذار شد که با تهیه این طرح بسیاری از مشکلات این حوزه رفع می شود.

"محمدمهدی جوادیان زاده"مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد نیز در این نشست بیان کرد: شرکت سهامی آب منطقه ای یزد، ماموریت مدیریت کمی و کیفی منابع آب و مدیریت مصرف و تامین آب را برعهده دارد.
وی با اشاره به این که ماموریت ما خدشه دار کردن شغل و معیشت افراد نیست،  گفت: آن چیزی که ما را وادار می کند از برداشت ها جلوگیری کنیم،  وضعیت منابع آبی است که در اثر برداشت های غیرمجاز دچار مشکل شده است. 
وی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت نامناسب منابع آبی باید مطالبه گری در حوزه حفاظت از منابع آب افزایش یابد و افراد جامعه نسبت به این موضوع احساس مسئولیت کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای، از کاهش سطح آب سفره های زیرزمینی به دلیل برداشت بی رویه در سال های گذشته و کاهش بارندگی ها خبر داد و اظهار کرد: برای تأمین آب شرب شهرستان تفت که یکی از مناطق خوش آب و هوای استان است با مشکل روبرو هستیم و با بروز این مشکل تعدادی از چاه های غیرمجاز نیز پلمب شد.
وی با اشاره به تاثیر افت آب های زیرزمینی بر کاهش کیفیت آب ، افزود: در سال های اخیر نه تنها منابع آبی را از دست داده ایم بلکهخ به دلیل افت بیش از حد، سطح سفره، کیفیت همین منابع موجود هم رو به خرابی می باشد. 
جوادیان زاده، در بخش دیگری از سخنان خود جلوگیری از برداشت چاه های غیرمجاز بخصوص چاه های نزدیک به قنات را از جمله اولویت های این شرکت عنوان کرد و گفت: قنات ها به لحاظ فرهنگی، تاریخی، تأمین منابع آبی و کشاورزی میراثی ارزشمند محسوب می شود، نباید به خاطر تخلف برخی افراد  خشک شود.
وی ادامه داد: در پنج روستای شهرستان های تفت و مهریز، بحث تعرض به حریم رودخانه ها بررسی و تدقیق شده است ولیکن در امر آزادسازی مشکلاتی داشته ایم که به یاری خداوند در حال رفع و رجوع این مشکلات هستیم و به زودی فرایند آزادسازی این رودخانه ها شروع می شود.
"رضا ملکی"دادستان عمومی و انقلاب شهرستان تفت نیز در این نشست، گفت: به جای ویران کردن ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه ها باید قبل از هرگونه ساخت و سازی از تخلف افراد پیشگیری شود، زیرا تخریب همواره آثار اجتماعی خاص خود را دارد و شاید فردی بدون اطلاع اقدام به ساخت کرده باشد.
وی با بیان اینکه شاید آب منطقه ای استان نیروی کافی در اختیار نداشته باشد، گفت: باید از ظرفیت دهیاران، شورای اسلامی روستاها، نیروهای مردمی بسیج که غالباً ساکن مناطق هستند و یا از تجهیزات مدرن مثل پهباد استفاده کرد.

کد خبر: 2410
  تاریخ خبر : 1399/10/24
 روابط عمومی
 567