عدم مدیریت اثرات تغییر اقلیم، توسعه پایدار را دچار مخاطره می کند

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد، با بیان این که ما به عنوان یک جامعه ایرانی، فرهنگ و آداب مدیریت اقلیم سخت و خشن را از گذشته آموخته ایم و می دانیم که چگونه می توان این چالش را مدیریت کرد، گفت: باید توجه داشت که عدم مدیریت اثرات تغییر اقلیم، توسعه پایدار را دچار مخاطره می کند.

«محمدمهدی جوادیان زاده» در گفت وگو با روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد ضمن تبریک روز جهانی آب، گفت: مناسبت هایی مثل روز جهانی آب، روزملی آب و هفته صرفه جویی آب، باید توجه ما را بیش از پیش به سمت موضوع پراهمیت و حیاتی آب جلب کند تا با نگرش های جدید بتوانیم چالش های این بخش را در کشور حل کنیم.

وی شعار روز جهانی آب در سال 2020 را "آب و تغییر اقلیم"  عنوان کرد و افزود: موضوع تغییر اقلیم مقوله ای  مهم است که اثبات شده و در جهان اتفاق افتاده است و متاسفانه هم اکنون در جای جای جهان از جمله در کشور عزیزمان شاهد عوارض آن هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد گفت: تغییر اقلیم یعنی بهم خوردن اقلیم به صورت پایدار که در بسیاری از مناطق جهان سبب کاهش بارش و افزایش دما گردیده است.

وی با بیان این که ایران در جایی قرار گرفته که تغییر اقلیم سبب کاهش بارش و افزایش درجه حرارت شده و چنانچه مدیریت نشود و آمادگی لازم را نداشته باشیم، می تواند اثرات بدی را برای کشور به همراه داشته باشد و توسعه پایدار در کشور را به شدت دچار مخاطره کند، تصریح کرد: این درحالی است که ما به عنوان یک جامعه ایرانی این امیدواری را داریم که بحث اقلیم ناسازگار یا اقلیم سخت و خشن موضوع تازه ای برای ما ایرانی ها نیست و تمدن ایرانی که در پهنه ای خشک و نیمه خشک از جهان شکل گرفته است، توانسته با سازگاری با این اقلیم سرسخت هزاران سال درخشان بماند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین ما فرهنگ و آداب مدیریت کردن این اقلیم سخت و خشن را از گذشته یاد گرفته ایم و می دانیم که چگونه می توان این چالش را مدیریت کرد.

جوادیان زاده با تاکید بر لزوم زنده نگه داشتن فرهنگ مدیریت مصرف آب، اظهار کرد: مشارکت همه ذینفعان مهمترین اقدام در مدیریت مصرف آب است چرا که این مشارکت در گذشته باعث شده گروه های متعددی از ذینفعان بتوانند از این منابع محدود استفاده بهینه و لازم را داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که در خصوص تغییر اقلیم دو راهکار وجود دارد، گفت: یکی از این راهکارها تقلیل اثرات تغییر اقلیم است که نیاز به همکاری جهانی دارد و در اختیار یک کشور نیست و اجماعی می خواهد که در آن همه متعهد شوند تولید گازهای گلخانه ای را کاهش دهند  تا سرعت تغییر اقلیم به صفر برسد.

جوادیان زاده ادامه داد: راهکار دیگر سازگاری با تغییر اقلیم است که با این دیدگاه می توانیم مصارف را به گونه ای مدیریت کنیم که آسیب های تغییر اقلیم کاهش یابد و اکنون این راهکار در قالب یک برنامه جامع سازگاری با کم آبی برای بخش های کشاورزی، صنعت، شرب و بهداشت در حال تدوین است و امیدواریم این سند در ابتدای سال 99 به تصویب کارگروه ملی سازگاری با کم آبی برسد که می تواند مبنای اقدامات بعدی استان در این زمینه شود.

کد خبر: 2101
  تاریخ خبر : 1398/12/29
 روابط عمومی
 348