نصب کنتورهای هوشمند گامی موثر در جهت حفاظت از منابع آب است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد، با بیان این که نصب کنتورهای هوشمند در بافق به دلیل کمبود آب و نوع خاک از اهمیت بیشتری برخوردار است، گفت: نصب کنتورهای هوشمند گامی موثر در جهت حفاظت از منابع آب است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، فرماندار بافق در دهمین نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بافق که در تاریخ دهم تیرماه و با حضور «محمدمهدی جوادیان زاده» مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد ، معاون حفاظت و بهره برداری، مشاور مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد و دیگر اعضای شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بافق برگزار شد، با بیان این که جلسات شورای حفاظت از منابع آب از جمله جلساتی بود که در سال های گذشته خیلی کم رنگ در این شهرستان برگزار می شد، اظهار کرد: با همکاری خوب مرکز تحقیقات آب اکنون شاهد برگزاری بسیار موثر این جلسات هستیم.

وی با اشاره به این که عمر سفره های زیرزمینی محدود است، گفت: به معنای واقعی این سفره ها تجدیدپذیر نیستند و باید به آن توجه بیشتری شود.

زاده رحمانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که نیزارهای رودخانه شور بافق با تراکم زیاد و سرعت زیاد در حال رشد هستند، تصریح کرد: عدم برنامه ریزی به موقع و مناسب در این زمینه خطری جدی برای بافق به شمار می رود و با جاری شدن کوچک ترین سیل، آب وارد شهر می شود.

وی تجاوز به حریم رودخانه روستاهای ییلاقی بافق را یکی دیگر از مشکلات این شهرستان در زمینه حفاظت عنوان کرد و گفت: این افراد با ساخت و ساز و کاشت درخت به حریم رودخانه ها کردند بنابراین باید در راستای پاکسازی حریم و بستر رودخانه ها برخوردی جدی صورت گیرد.

فرماندار بافق با بیان این که طبیعت این روستاها به گونه ای است که پس از بارش 10 دقیقه ای رواناب جاری می شود، افزود: ضروری است با اجرای قوانین از خطراتی که مردم روستاها را تهدید می کند جلوگیری شود زیرا در شرایطی که مسئولین دغدغه هدایت آب به رودخانه را دارند، در صورت انجام این امر باغ های افراد متجاوز در خطر است.

این مسئول به نصب کنتورهای هوشمند اشاره و اظهار کرد: اگر مدیریت مصرف آب به کشاورزان واگذار شود بهترین اقدام است زیرا آب و خاک بافق با سایر شهرها متفاوت است.

در ادامه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد اظهار کرد: در راستای اجرای طرح جامع سیلاب ها، لایروبی و آزادسازی بستر و حریم رودخانه های بافق نیز در اولویت قرار دارد تا با اجرای آن بتوانیم اقدامات خوبی را در سال جاری شاهد باشیم.

وی با بیان این که کلیه تعرضات صورت گرفته در بافق و دیگر نقاط استان با انجام طرح آزادسازی سراسری حریم و بستر رودخانه ها پاکسازی می شود، افزود: با هماهنگی های صورت گرفته با دادستان استان، در یک مرحله اخطار سراسری داده می شود و در ادامه نیز آزادسازی انجام می شود تا افراد فکر نکنند در این رابطه تبعیض قائل شدیم.

جوادیان زاده در ادامه برلزوم نصب کنتورهای هوشمند در این شهرستان تاکید کرد و گفت: نصب کنتورهای هوشمند در بافق به دلیل کمبود آب و نوع  خاک از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی با بیان این که با نصب کنتورها کشاورزان مدیریت آب خود را در دست دارند، تصریح کرد: در این صورت منابع آبی ناپایدار نمی شود و کویرها به دشت ممنوعه تبدیل نمی شوند.

جوادیان زاده با اشاره به این که قرارگیری کویرها در گروه دشت های ممنوعه نشان می دهد روند استفاده از آب های زیرزمینی به درستی انجام نشده است، خاطرنشان کرد: باید میان منابع آبی و کشاورزی رابطه ای منطقی برقرار شود تا نه کشاورزی از بین رود و منابع آبی در وضعیت بحرانی قرار گیرد.

وی با بیان این که نصب کنتورهای هوشمند اقدامی موثر برای حفاظت و مدیریت منابع آبی است، افزود: تجهیز دشت ها به کنتور هوشمند مانع خاموشی چاه ها می شود.

این مسئول در پایان گفت: اگر بتوانیم کنتورهای هوشمند را در شهرستان بافق نصب کنیم قطعا برنامه خاموشی چاه ها را نخواهیم داشت.

گفتنی است: در این جلسه موضوعاتی از قبیل میزان بارش شهرستان بافق تا نیمه خرداد سال جاری و مقایسه با دوره های مشابه سال گذشته بررسی شد و بر لزوم ادامه مدیریت مصرف نیز تاکید شد.

همچنین در این نشست اجرای طرح داناب، خاموشی چاه های کشاورزی، راه اندازی سامانه دو سویه آب و برق و معرفی بندهای شهرستان بافق به عنوان اقدامات شاخص انجام شده در سال قبل معرفی شد و پیشنهاد شد کارگروهی به منظور یافتن راهکار مناسب جهت ترغیب نمایندگان و مالکان چاه های فاقد کنتور به نصب کنتورهای هوشمند آب و برق حداکثر در بازه زمانی سه ماهه تشکیل شود.

کد خبر: 1795
  تاریخ خبر : 1398/04/12
  آخرین به‌روزرسانی : 1398/04/12
 دره شیری
 370