برگزاري كارگاه مهندسي قنات

این کارگاه با ابتکار و حمایت انجمن تونل ایران، مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی و مؤسسه گنجینه ملی آب کشور برگزار شد.

مهندس علی رضا الماسوندی مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، در افتتاحیه " کارگاه آموزشی مهندسی قنات" - که روز چهارشنبه 22 اردیبهشت ماه 1389 در شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران برگزار شد - سازه های تاریخی آبی را افتخار ایرانیان دانست و گفت: فناوری قنات، یکی از افتخارات مهندسی سنتی در کشور ایران است که از ایران تا شرق و غرب عالم هم کشیده شده است.
وی سپس قدمت سازه های تاریخی آب در ایران را حدود سه هزار سال اعلام کرد و گفت: علاوه بر حفر بالغ بر 35 هزار رشته قنات که بالغ بر هفت میلیارد متر مکعب آب را در سال تخلیه می کنند، سازه های تاریخی دیگری در کشور سراغ داریم که نشان از هندسه تاریخی مهندسان خوب ایرانی است.
مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به سد داریوش با 2400 سال قدمت در استان فارس و سد کریت با 700 سال قدمت در استان یزد، وجود این سازه ها در کشور را نشان از عقل، اندیشه و تدبیر مردان و زنان ایرانی در گذشته دانست.
وی سپس افزود: ارزش آب از منظر قرآن کریم نیز ارزش والایی است و آیات قرآن کریم نیز اشاره به این موضوع دارد که خداوند از ابتدا پدیده ای به نام آب را خلق کرده و سپس همه پدیده های عالم را بر اساس آن آفریده است.
خانم جونکو تانیگوچی نمایندۀ دفتر یونسکو در تهران در جلسۀ افتتاحیه به ایراد سخنرانی پرداخت و اهمیت فناوری پایدار قنات چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ فرهنگی یادآور شد. سپس تلاشهای دولت جمهوری اسلامی ایران را در جهت حفظ و نگهداری از این گنجینۀ فنی و فرهنگی که گامی در جهت توسعۀ پایدار می‌باشد را قابل ستایش و قدردانی دانست.
هدف از برگزاری این کارگاه شناخت بیشتر فناوری بومی قنات و تقویت تعامل سازنده بین تجربیات سنتی حفاری قنات و تکنولوژی های مدرن حفاری تونل بود که محورهای ذیل را مورد بحث قرار می‌داد:
 1- ابتکارات در قنات و چالش های پیش رو
2- تعامل روشهای مهندسی تونل و قنات
3- نوآوری در رفع مشکلات حفر و مرمت قنات
4- فناوریهای مرتبط با سازه های تاریخی آبی

این کارگاه با ابتکار و حمایت انجمن تونل ایران، مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی و مؤسسه گنجینه ملی آب کشور برگزار شده وپژوهشگراني از مراكز ياد شده به ارائۀ نتایج تحقیقات خود پرداختند.


کد خبر: 179
  تاریخ خبر : 1389/02/26
  آخرین به‌روزرسانی : 1389/02/28
 سرپرست روابط عمومي
 1637