نشست مشترک کارشناسان شرکت آب منطقه ای یزد با شوراها و دهیاری های دهستان زردین برگزار شد

...

 در ابتدای جلسه  سیدعلیرضا کربلائی  اکرمی حفاظت از بستر  و حریم رودخانه ها را امری مهم و ضروری خواند و  اظهارداشت : وضعیت آب در کل کشور وضعیت خوبی نیست و این مسئله در استان یزد بیشتر از سایر نقاط کشور مشهود  می باشد.

 مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد افزود:  درگذشته دغدغه ما بیشتر حفاظت از منابع آب زیرزمینی و تلاش برای تأمین  و استمرار جریان آب انتقالی برای شرب بود ولی امروزه با تعرضات صورت گرفته  این نگرانی  دوچندان شده است .

 وی در مورد تعرضات صورت گرفته بر روی خط آب انتقالی به یزد گفت :در تعرضات صورت گرفته ،  یزدیها مظلوم واقع شده اند و با اطلاعات  سوء و نادرست بعضی افراد ماجراجو در استانهای همجو ار ، در چندین نوبت باعث تخریب تعدادی از تیر های برق و حوضچه های مسیر و در نتیجه قطع آب شده اند و این یعنی ظلم به مردم استان یزد و ضرر به بیت المال .

 کربلائی اکرمی  خاطر نشان کرد: 96 درصد از آب انتقالی به یزد  برای شرب و تنها 4 در صد از آن در صنعت استفاده می شود و قطره ای از آب انتقالی در کشاورزی  مصرف نمی گردد و  این کار مقرون به صرفه هم نیست ، آبی که با زحمت و هزینه بالا  به یزد انتقال داده می شود صرف کشاورزی شود.

 مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد خاطر نشان ساخت: در حال حاضر 50 درصد از آب استان یزد  با  آب انتقالی و 50 درصد  از منابع آب داخل استان  تأمین می شود.

وی تأکید نمود:  وضعیت حساسی است وهمه ما باید یک رسانه برای استان  باشیم ، باید در همه بخش ها در مصرف آب صرفه جوئی کنیم  تا از  این بحران عبور نمائیم.

 در ادامه مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد  با تشریح وضعیت آب استان گفت:  تعداد کل منابع آبی  استان   اعم از چاه ، چشمه و قنوات 6890  منبع می باشد که حجم کل برداشت از این  منابع آب  1124.89   میلیون متر مکعب در سال است.

محمدرضا حکیمی افزود:  در بخش کشاورزی  82 درصد، در بخش شرب 11 درصد و در بخش صنعت و خدمات      7درصد  از منابع آب زیرزمینی  مصرف می شود.

وی اعلام کرد: براساس  طبقه بندی استانهای کشور بر حسب  شاخص پایش منابع آب، استان یزد در وضعیت بحران شدید قرار دارد و تنها استانی در کشور می باشد که در این شرایط قرارگرفته است و ماباید  با شرایط فعلی و خشکسالی  خود را سازگار کنیم.

حکیمی گفت:  تعداد کل دشت های استان 19 دشت می باشد که از این تعداد  به دلیل افت سطح آب های زیرزمینی 12 دشت ممنوعه و 4 دشت نیز ممنوعه بحرانی می باشد.

 مدیر حفاظت و بهره برداری  شرکت آب منطقه ای یزد افزود:  استان یزد فاقد هرگونه آب سطحی بوده و نیاز تمام بخش ها  اعم از شرب ، صنعت و کشاورزی از منابع آب زیرزمینی تأمین می شود که آبهای زیرزمینی برای استان جنبه حیاتی دارد .

حکیمی باتوجه به جایگاه دهیاری ها و شوراها گفت: شوراها و دهیاری ها می توانند در زمینه حفاظت از منابع آب زیرزمینی به خصوص حفر چاه های غیر مجاز و تصرف به حریم و بستر رودخانه ها  با این شرکت همکاری نمایند.

وی در پایان سخنانش پیشنهاد کرد: نهادهای مرتبط با بخش های واگذاری اراضی حتما با شرکت آب منطقه ای در منطقه هماهنگی داشته و پس از کسب نقطه نظرات این شرکت، توان و پتانسیل منطقه و امکان تامین آب در امر واگذاری زمین تصمیم گیری نمایند.

همچنین بهره گیری از روشهای آبیاری مدرن و صنعتی(زیرسطحی)و تقویت و تشویق کشاورزان به استفاده از این روش ها  و حمایتهای مالی و فنی توسط سازمان جهاد کشاورزی،ضرورت هماهنگی تمامی قوای استان اعم از قوه مجریه، مقننه و قضاییه از طریق نشست ها و همایش های سالانه و استفاده از قوای نظامی و انتظامی در حفظ و حراست از سفره های آب زیرزمینی و جلوگیری از تصدی و تجاوز نسبت به آنها.

—سپس  مدیر  رود خانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای یزد اعلام کرد : تاکنون تعداد 41 رودخانه در یزد مطالعه شده و یا در دست مطالعه است و تعداد 18 رودخانه  ( 273 کیلومتر )  تاکنون میله کوبی و رپر گذاری گردیده  و حدود 2500 متر دیوار ساحلی احداث  شده است .

—عباس دهقان عوامل مؤثر در بروز یا تشدید سیلاب را  اقدامات ناشی از فعالیتهای بشری (نابودی جنگلها و پوشش گیاهی) ، برداشت غیر اصولی مصالح رودخانه ای ، عدم رعایت پهنه بستر و حریم رودخانه ، تخریب سواحل رودخانه و خاک ریزها برشمرد.

—وی در پایان سخنانش  به قوانین مرتبط با تعیین میزان بستر و حریم اشاره نمود.

—گفتنی است این نشست با حضور دهیاران دهستان زردین  و  با هدف آشنائی شرکت کنندگان با قوانین و مقررات موجود در حفظ حریم بستر رودخانه ها و وضعیت منابع آب استان در شرکت آب منطقه ای یزد برگزار شد.

 

 

 

 

 

کد خبر: 1551
  تاریخ خبر : 1397/02/09
 کربلایی اکرمی
 503