محمد مهدی جوادیان زاده: 50 درصد از منابع آب زیرزمینی مصرفی در بخش کشا ورزی باید کاهش یابد

...

  مدیرعامل شرکت آب منطقهای یزد در نشست شب یزدبیان کرد: سالانه ، سطح سفرهآبهای زیرزمینی استان 45 سانتی‌متر با افت روبروست، وباید  50 درصد آب مصرفی بخش کشاورزی استان که از منابع  آبهای زیرزمینی استفاده می‌شود، کاهش یابد.

وی ادامه داد: استان  یزد در 15 سال اخیر با خشکسالیمتوالی روبرو بوده، به نحوی که در سال آبی جاری میزان بارندگی ها  به 40 میلیمتر، کاهش پیدا کرده است

 محمدمهدی جوادیان زاده   با بیان این مطلب که  از 19 دشت استان، 16 دشت ممنوعه است، افزود: وضعیت افت آب در دشتها به گونه ای است که از این تعداد، چهار دشت بحرانی و فوق بحرانی اعلام شده است.

وی تأکید کرد:  75 درصد نیاز آب شرب استان از طریق آب  انتقالی  به یزد تامین می شود.

  مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با اشاره به نامه وزیر وقت نیرو در زمان تخصیص اولیه از خط انتقالی آب به یزد گفت: این گفته که ، انتقال آب یزد در گرو اجرای طرح کوهرنگ3 است، صحت ندارد و در این ابلاغ که به امضای وزیر وقت نیرو در اسفندماه 1368 رسیده، در بند یک آن صراحتا آمده که جهت مصارف آب شرب و صنعتی یزد از رودخانه زاینده رود، سالانه 78 میلیون مترمکعب( 2/5 مترمکعب در ثانیه) تخصیص یابد.

وی افزود: در بند دوم آن  قید شده ، با توجه به فوریت امر می بایست حداکثر تا آخر تیرماه سال آتی (1369) فاز یک پروژه خط انتقال آب یزد تهیه و برای عقد قرارداد اجرا شود ضمن آنکه در بند چهارم هم بر اجرای هرچه سریعتر سد و تونل سوم کوهرنگ و همچنین انجام مطالعات انتقال آب از چشمه لنگان تأکید شده است.

 محمدمهدی جوادیان زاده درباره امیدها و برنامه های این شرکت با همراهی سایر دستگاهها از جمله جهاد کشاورزی خاطر نشان ساخت: برنامه های مختلفی همچون  اجرای طرح احیا ءو تعادل بخشی به عنوان یک طرح جامع و نیز تامین آب شرب و صنعت در قالب برنامه نجات آب (ناب) در دستور کار خود قرارداده ایم.

جوادیان زاده اضافه کرد: با برنامه ریزی و هماهنگی  هایی که بین شرکت  آب منطقه ای یزد و جهاد کشاورزی صورت گرفته ، میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی  باید  از هزار و بیست و هشت میلیون متر مکعب  در سال  به 560 میلیون  مترمکعب در سال کاهش یابد.

وی یکی دیگر از فعالیت های شرکت آب منطقه ای یزد  را تجهیز 40 درصد از  چاههای کشاورزی استان  به کنتور حجمی اعلام کرد و گفت: چاه هایی را هم که  به کنتور هوشمند مجهز  نبودند ، طرح خاموشی زمستانی بر روی این چاهها اجرا شده است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد  ادامه داد : در قالب این طرح 45 روزه که در  زمستان 95 و 96 اجرا شد تنها در زمستان سال 96 بر اساس برآوردها 75میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شد.

محدمهدی جوادیان زاده افزود: تعریف زونهای آب شرب، ترویج کشت سازگار و پربازده همچون گیاهان دارویی و طرح بازچرخانی پساب یزد را در کنار سایر راهبردهای تامین آب استان دنبال می کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد درمورد  راهبردهای تامین آب استان یادآور شد:  برای تامین منابع آب در مصارف متعارف با برنامه ریزی  های صورت گرفته ،  باید در منابع آب زیزمینی، 340 میلیون مترمکعب آب  ذخیره و در منابع  آب غیر متعارف،  مطالعاتی در  زمینه پساب استان، باروری ابرها و منابع آب ژرف انجام شود.

گفتنی است  نشست فرهنگی شب یزد با موضوع "یزد و مسئله آب"  با حضور جمعی از مدیران  ، کا رشناسان در  حوزه های مختلف و جمعی از مردم در خانه فرهنگ  شهید صدوقی برگزارشد و عیسی بزرگ زاده صاحب نظر درحوزه آب و محمد مهدی جوادیان زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد به بررسی چالش ها و راهکاری موجود در حوزه تامین آب استان یزد پرداختند.

 

 


 


 

کد خبر: 1548
  تاریخ خبر : 1397/02/03
 کربلایی اکرمی
 594