مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد: 96 درصد از آب انتقالی به استان یزد در بخش شرب مصرف می شود

...

محمد مهدی جوادیان زاده  ضمن اشاره به شرایط کم‌آبی موجود  در استان یزد گفت: 96 درصد  از آب انتقالی به یزد در بخش شرب و 4 درصد در بخش صنعت مورداستفاده قرار می‌گیرد و  قطره ای از آب انتقالی  به یزد در کشاورزی مصرف نمی شود.

 وی افزود: به‌صورت منطقی دلیلی وجود ندارد که باوجود کمبودها در تأمین آب شرب، این میزان آب انتقالی را در مصارف کشاورزی و صنعت استفاده کنیم.

این مقام مسئول   با بیان  اینکه استان یزد از گذشته  تاکنون با معضل کم‌آبی درگیر بوده است، اظهار داشت: با در نظر گرفتن جمعیت کل استان یزد ، آب انتقالی  تنها 50 درصد آب شرب موردنیاز استان  را تأمین کرده و مابقی از منابع  آب‌ زیرزمینی موجود در استان استفاده می‌شود، لذا شایعات ایجادشده  در مورد نحوه استفاده از  آب انتقالی در استان یزد موجب تعارضاتی به خطوط انتقال آب به این  استان  شده است که این شایعات صحت ندارد.

محمدمهدی جوادیان زاده در مورد وضعیت بحران کم آبی در استان یزد، عنوان کرد: متاسفانه هر چند استان یزد از گذشته همراه با کم آبی و کاهش نزولات جوی مواجه بوده ولی در 15 سال اخیر با خشکسالی‎‎های متوالی همراه بوده به نحوی که متوسط بارندگی استان به 80 میلیمتر کاهش یافته که البته در سال آبی جاری به 40 میلیمتر رسیده و هر ساله نیز این وضعیت در حال بدتر شدن است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد خاطرنشان کرد: سابقه تاریخی اختصاص آب از سایر مناطق به یزد مربوط به سال ۶۸ است و مصوبات آن زمان برای انتقال آب  به یزد و میزان تخصیص،‌ هرگز مشروط نبوده است.

وی با تاکید بر این که کاهش آب شرب یزد و اصفهان به یک میزان بوده و در سال جاری  10 درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: این که کاهش 40 درصدی سهم اب انتقالی یزد عنوان می‎‎شود، براساس میزان تخصیص آب انتقالی به یزد یعنی 98 میلیون مترمکعب است، هر چند که از ابتدا سهم آب تخصیصی خط انتقالی به یزد 66 میلیون مترمکعب بوده و امسال به 60 میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

وی تصمیم‌گیری در این رابطه را نیز برعهده کارگروه ملی سازگاری با کم آبی و شورای هماهنگی زاینده‌رود  با حضور شخص وزیر نیرو و نمایندگان سه استان یزد، اصفهان و چهارمحال و بختیاری دانست.

 جوادیان زاده مهمترین سیاست استان با توجه به روند و وضعیت بارش‎‎ها را مدیریت آب خواند و گفت: بخش زیادی از صنایع استان از طریق بازچرخانی آب پساب و استفاده از آب شیرین‌کن‌ها نیاز خود در این بخش را تامین می‌کنند و در بخش کشاورزی نیز توسعه کشت‎‎های گلخانهای برای ادامه حیات کشاورزی استان در دستور کار است هرچند که برخی معتقدند گلخانه‎‎داری برای بهره‎‎وری بیشتر از آب کشاورزی است و  نیز برخلاف همه جای کشور که این یک  مزیت است در یزد و برای کشاورزان یزدی گناه محسوب می‌شود در حالی که  کشت گلخانه ای برای یزد نیز یک ضرورت حیاتی است.

وی در  پایان  سخنانش  در مورد  تعداد چاه های غیر مجاز  در استان  عنوان کرد:  در یزد تنها ۳۰۰  حلقه چاه غیرمجاز بر اساس تعریف وزارت نیرو از چاه غیرمجاز، شناسایی شده است که به دلیل افت سفره‌های آب زیرزمینی به میزان ۴۵ سانتی‌متر در سال ، هیچ چشم‌ پو شی از فعالیت چاه غیرمجاز در استان نداریم ، حتی اگر متعلق به صنایع بزرگ باشد، آنها را با حکم قضایی، مسدود خواهیم کرد.

لازم به ذکر است این نشست با حضور فعالین اجتماعی با محوریت مدیرت آب در شرکت آب منطقه ای یزد برگزارشد.

کد خبر: 1545
  تاریخ خبر : 1397/02/01
  آخرین به‌روزرسانی : 1397/02/01
 کربلایی اکرمی
 576