حکیمی :ازمالکین چاه های مجاز با اضافه برداشت ، هزینه جبران خسارت به سفره آب زیرزمینی دریافت می شود

...

مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد اعلام کرد : براساس دستورالعمل ابلاغی وزارت نیرو از چاههای مجاز دارای اضافه برداشت و چاههای غیرمجاز ضمن بازگشت به وضعیت قبل ، هزینه جبران خسارت به سفره های آب زیرزمینی، محاسبه و از طریق مراجع قضایی اخذ می شود واین موضوع با جدیت دردستور کار شرکت آب منطقه ای یزد قرار دارد وپیگیری می گردد.

 محمدرضا حکیمی هدف از تشکیل این جلسه را بررسی مسائل و برنامه ریزی برای خاموشی زمستانه  دوباره چاه های کشاورزی در سال آینده بیان نمود.

وی با تشریح وضعیت بارندگی و دلایل کم آبی در استان یزد ابراز داشت: بیشترین مصرف و هدر رفت منابع آب زیرزمینی دربخش کشاورزی است و راندمان آبیاری در این بخش حداکثر 40 درصد می باشد .

حکیمی خشک شدن قنوات، کاهش آبدهی منابع آبی، افزایش عمق چاه ها، نشست زمین و افزایش هزینه استحصال آب، غیراقتصادی شدن کشاورزی و مهاجرت را از عوامل افت سطح آب زیرزمینی دانست.

وی در خصوص اجرای پروژه نصب کنتورهای هوشمند و لزوم نصب کنتور حجمی هوشمند بر روی تمامی  چاه ها   ابراز داشت: با اجرای این طرح مدیریت مصرف آب توسط مالکین چاه ها صورت می گیرد.

مدیر حفاظت و بهره برداری در مورد خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی و تأثیر آن بر منابع آب زیرزمینی ابراز داشت: با توجه به خاموشی زمستانه چاههای کشاورزی استان حدود 44 میلیون متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب زیرزمینی داشته ایم که حدود 3.8 میلیون متر مکعب آن مربوط به منطقه طاقستان و مرتاضیه می باشد که این طرح  مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است.

این مقام مسئول بر تشکیل تشکل آب بران، همکاری کشاورزان در زمینه اقدامات حفاظتی و ارائه راهکار توسط خود آنها تأکید وخواستار همکاری کشاورزان درزمینه صرفه جوئی درمصرف آب واقدامات حفاظتی شد.

مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد، انتقال آب به اراضی غیر و توسعه کشت را در مناطق ممنوعه تخلف دانست و تأکید کرد در صورت مشاهده با چنین مواردی برخورد قاطعانه و قانونی صورت می گیرد.

وی درپایان سخنانش  از کشاورزان خواست تا در مصرف آب زیرزمینی صرفه جوئی  و از اصلاح الگوی کشت و روش های آبیاری نوین استفاده نمایند.

  در ادامه عباس دهقان بیان نمود: خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی در منطقه طاقستان و مرتاضیه طی دو مرحله 15روزه در این شورا به تصویب رسید که با استقبال و درخواست کشاورزان در یک مرحله یک ماهه این طرح اجرا شد.

وی ابراز داشت: در منطقه مرتاضیه و چاه بیگی 65 حلقه چاه از 85 حلقه چاه فعال می باشد و از این تعداد 36 حلقه چاه به کنتور هوشمند مجهز شده و منطقه طاقستان 21حلقه چاه وجود دارد که 15 حلقه چاه مجهز به کنتور هوشمند می باشد.

رئیس اداره منابع آب حوزه مرکزی ابرازداشت: برای حفظ عدالت و اجرای یک طرح یکپارچه، خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی به دو صورت انجام شد، چاه هایی که مجهز به کنتور بوده و از طریق کنتور و چاه هایی که فاقد کنتور بود از طریق اداره برق و قطع تابلو برق چاه انجام شد.

گفتنی است این جلسه هم اندیشی با حضور کشاورزان و بهره بردان چاه های کشاورزی مناطق طاقستان، چاه بیگی و مرتاضیه در اتاق جلسات  اداره منابع آب حوزه مرکزی تشکیل شد.

 

 

 

 

 

کد خبر: 1347
  تاریخ خبر : 1395/12/04
 کربلایی اکرمی
 680