مراسم بزرگداشت هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی برگزار شد

مراسم بزرگداشت هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی با حضور دهیاران ، مدیران بحران روستاهای سراسر استان یزد و جمعی از مسئولین استان و کارشناسان شرکت برگزار گردید.

مراسم بزرگداشت هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی با حضور دهیاران ، مدیران بحران روستاهای سراسر استان یزد و جمعی از مسئولین استان و کارشناسان شرکت برگزار گردید.
دراین مراسم غلامرضا برزگری مدیرکل دفتر بازسازی و حوادث غیر مترقبه ،  استان یزد را جزء استانهای حادثه خیز برشمرد و افزود : در دنیا 43 ، در کشور 34 و دراستان یزد 15 حادثه به ثبت رسیده است.
مدیرکل دفتر بازسازی و حوادث غیر مترقبه استان یزد گفت: باید بین حادثه و بحران تفاوت قائل شد و مدیریت آن را مورد توجه قرارداد.
برزگری گفت:  با تشخیص حادثه خطر آفرین ، حفظ آرامش و آموزش عمومی افراد  می توان از تبدیل حادثه به بحران جلوگیری کرد.
در ادامه این مراسم مهندس میرسعیدی معاون عمرانی استاندار فرا رسیدن 20 مهر روز ملی کاهش بلایای طبیعی را گرامی داشت و گفت : یکی از موارد بحران آفرین ساخت و سازهای غیر اصولی می باشد که با آگاهی دادن از شرایط ساخت اصولی و بالا بردن سطح این آگاهی و اطلاعات ، خسارات ناشی از ساخت و سازهای غیر اصولی کاسته خواهد شد.
میرسعیدی خواستار ارائه برنامه 3 ساله یا 5 ساله در قالب برنامه کوتاه مدت یا میان مدت برای دهیاران شد.
وی نیاز روستاها به پایگاههای آتش نشانی را  امری ضروری دانست.
عمادی سرپرست اداره کل هواشناسی استان یزد با تشریح نقش هواشناسی در زندگی بشر ، عوامل انسانی تاثیرگذار برتغییر اقلیم  را تولید و افزایش گازهای گلخانه ای و تخریب جنگلها ولایه ازن دانست.
وی اظهار داشت :گرم شدن کره زمین ، تشدید پدیده بیابان زائی ، خشکسالی  و طوفان ها از اثرات تغییر اقلیمی است.
عمادی یادآور شد 90 در صد بلایای طبیعی منشأ آب و هوایی دارد. و کشته شدگان در بلایای طبیعی در کشورهای پیشرفته 2 درصد، کشورهای در حال توسعه 32 درصد می باشد.
محمدرضا عارف رئیس گروه آبهای سطحی شرکت آب منطقه ای یزد با تشریح وضعیت بارندگی و منابع آب استان یادآور شد: 88 درصد بارندگی استان به صورت تبخیر و تعرق از بین می رود و تنها 12 درصد آن مفید می باشد .
وی انواع سیل را از نظر عوامل ایجاد کننده به دو دسته طبیعی و غیر طبیعی تقسیم نمود و از دخل و تصرف  بشر در طبیعت ، تخریب  سازه های آبی ایجاد شده به عنوان عوامل غیر طبیعی  در ایجاد سیل یادکرد.
محمدرضا عارف افزایش زبری و مقاومت آبراهه را یکی از عوامل انسانی  در ایجاد سیلاب و خسارت برشمرد وادامه داد : عدم رعایت حریم و بستر رودخانه ها منجر به کاهش عرض رودخانه شده و همین امر موجب بیشترین خسارت سیل خواهد شد.
رئیس گروه آبهای سطحی  روشهای سازه ای و غیر سازه ای را بعنوان روشهای کنترل سیلاب نا م برد و افزود : احداث خاکریز یا گوره در امتداد مسیر رود خانه ،احداث دیوارهای سیل برگردان ، تاسیسات انحرافات جریان سیل ، بهسازی و اصلاح مسیر جزء روشهای سازه ای کنترل سیلاب می باشند.
وی آبخیزدازی و مدیریت کاربردی اراضی حوضه ،برنامه ریزی و مدیریت در مسیر رودخانه ، پیش بینی و هشدار سیل ، اطلاع رسانی را از روشهای غیر سازه ای کنترل سیلاب نام برد.
شایان ذکر است این مراسم بنا به دعوت معاونت عمرانی استاندار و در محل استانداری یزد برگزار شد.

 


کد خبر: 134
  تاریخ خبر : 1388/07/23
  آخرین به‌روزرسانی : 1388/07/23
 سرپرست روابط عمومي
 2045