استفاده نادرست از منابع زیرزمینی، علت اصلی کمبود آب در استان یزد است

...

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد،استفاده ناصحیح از منابع آب های زیر زمینی رادلیل کمبود این ماده حیاتی در استان اعلام کرد.

محمدرضا حکیمی در نشست مدیران شرکت آب منطقه ای بانمایندگان چاههای کشاورزی دهشیر تفت، از شرایط اقلیمی و طبیعی و کاهش بارندگی، به عنوان دیگر دلایل کمبود آب در استان یزد یاد کرد.

وی افزود: خشک شدن قناتها، کاهش آبدهی و افزایش عمق چاه، نشست زمین، افزایش هزینه استحصال آب و غیر اقتصادی شدن کشاورزی از عوامل افت سطح آبهای زیرزمینی است.
مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد گفت: هم اکنون در دشت طاقستان 33 حلقه چاه، 23دهنه چشمه و 64 رشته قنات، در دشت نیر- دهشیر 146 حلقه چاه، 83 دهنه چشمه و 94 رشته قنات، در دشت ارنان –دهج68 حلقه چاه، 7 دهنه چشمه و 118 رشته قنات وجود دارد.

وی با اشاره به تصویب اجرای پروژه نصب کنتورهای هوشمند در مجلس شورای اسلامی در سال 89 ونقش مهم این امر در مدیریت مصرف آب اظهار داشت: موفقیت این طرح با همکاری وحمایت مردم امکان پذیر می شود و اجرای آن هم به معنی کاهش مصرف نیست بلکه سپردن مدیریت منابع آب بدست کشاورزان است.

امام جماعت دهستان دهشیرهم با اشاره به احادیث و روایات، کشاورزان را گنجهای مردم خواند و با بیان اینکه کشاورزی شغل ارزشمندی است و تنها مشکل آن مصرف بی رویه از سفره های آب زیرزمینی است اضافه کرد: کشاورزان، مسئول هستند زیرا می توان این مسئله را با روشهای نوین آبیاری حل نمود.

قربانی رییس مرکز خدمات جهادکشاورزی دهشیر نیز از اعطای تسهیلات 130 میلیون ریالی دولت برای آبیاری قطره ای خبر داد که 65 میلیون ریال آن بلاعوض و بقیه بصورت تسهیلات چهارساله است که به ازای هر هکتار به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

وی افزود: برای چاههایی که آب شور دارند و نمی توانند از آبیاری قطره ای استفاده کنند و باید از روش آبیاری کم فشار استفاده نمایند نیز 64 میلیون ریال تسهیلات پرداخت می شود که 32 میلیون ریال آن بلاعوض و بقیه در قالب وام اعطا می شود.


در ادامه این نشست حکیمی مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری شرکت به سؤالات مطرح شده توسط نمایندگان چاه های کشاورزی پاسخ داد.

کد خبر: 1022
  تاریخ خبر : 1393/12/02
  آخرین به‌روزرسانی : 1393/12/02
 کربلایی اکرمی
 2205